Τρίτη 12 Νοεμβρίου 2019

Θέλει να κάνει την Αγιά Σοφιά τζαμί ο Ερντογάν


Τι κρύβεται πίσω από αυτή την εμμονή του Σουλτάνου; - Τι λένε οι ειδικοί

Του Λευτέρη Χ. Θεοδωρακόπουλου

«Νενίκηκά σε Σολομών»: Η φράση του Ιουστινιανού για θυρανοίξια της Αγια-Σοφιάς έμεινε στην ιστορία. Η Αγιά Σοφιά είναι ένα από τα υπέρτατα σύμβολα της χριστιανοσύνης σε ολόκληρη την οικουμένη.
Αυτό είναι αγκάθι για τον Ερντογάν να έχει στην Κωνσταντινούπολη ένα ορόσημο του χριστιανισμού ειδικά σε μια περίοδο που θέλει να δώσει έμφαση στο ισλαμικό στοιχείο.

Παράθυρο προκειμένου να  μετατρέψει τον ναό της Αγίας Σοφίας σε τζαμί αναζητεί η κυβέρνηση του Ταγίπ Ερντογάν, όπως αποκάλυψε  η εφημερίδα Γενί Σαφάκ στο πρωτοσέλιδό της.
Σύμφωνα με το εν λόγω ρεπορτάζ το Συμβούλιο της Επικρατείας της Τουρκίας αναμένεται να εξετάσει ζήτημα της μετατροπής του μουσείου της Μονής της Χώρας -με τα σπουδαία μωσαϊκά- σε τέμενος και η απόφασή του αναμένεται να αποτελέσει προηγούμενο και για άλλα μουσεία, που κατά την οθωμανική αυτοκρατορία λειτουργούσαν ως τζαμιά, μεταξύ των οποίων και η Αγία Σοφία.
Αν το 10ο τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας, που θα εκδικάσει την υπόθεση, αποφασίσει υπέρ της μετατροπής πάλι της Μονής της Χώρας σε τέμενος, αυτό –σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα– θα αποτελέσει δεδικασμένο και για την Αγία Σοφία, ώστε να ανοίξει και πάλι ως τζαμί, που αποτελεί πάγιο αίτημα των φανατικών μουσουλμάνων στην Τουρκία.
Για το συγκεκριμένο θέμα παίρνουν θέση  ο Στέφανος Τανιμανίδης, Ιστορικός-Συγγραφέας και Επίτιμος Προέδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων και ο Θάνος Κονδύλης διδάκτωρ ιστορίας και συγγραφέας και αναλύουν την εμμονή του Ερντογάν με την Αγιά Σοφιά. Μάλιστα θέτουν και τους βαθύτερους λόγους που ο σουλτάνος θέλει να μετατρέψει σε τζαμί το ορόσημο της χριστιανικής πίστης.


Το θέμα έχει δημοσιευθεί στην εφημερίδα Καρφί το Σάββατο 9 Νοεμβρίου 2019




Στέφανος Τανιμανίδης: Ο Ερντογάν θέλει να  δηλώσει τον ηγετικό ρόλο του στον Μουσουλμανικό χώρο



Ο Στέφανος Τανιμανίδης, Ιστορικός- Συγγραφέας και Επίτιμος Προέδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ποντιακών Σωματείων, μιλώντας στο «Καρφί» κάνει λόγο για προσπάθεια ενίσχυσης του προφίλ του Ερντογάν δίνοντας ώθηση στο θρησκευτικό κομμάτι. Ειδικότερα τονίζει,
«Είναι γνωστό ότι ο ιστορικός ναός της  Αγίας Σοφίας της Κωνσταντινουπόλεως, που για δέκα αιώνες λειτούργησε ως ορθόδοξος χριστιανικός  ναός,  μετατράπηκε σε μουσείο το 1934, με σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της Τουρκίας.
Εν όψει των αυτοδιοικητικών εκλογών του περασμένου Μαρτίου , ο Τούρκος πρόεδρος προσφέροντας «τροφή» στους  ισλαμιστές ψηφοφόρους επανέφερε το  ζήτημα της μετατροπής ενός μοναδικού και ιστορικού μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς ,της εκκλησίας της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη ,σε τζαμί για τους μουσουλμάνους πιστούς , αποδίδοντας το νόμο με τον οποίο έγινε το 1935 τζαμί, στην "νοοτροπία" του Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος, που ίδρυσε ο Κεμάλ Ατατούρκ.
Είναι γνωστό ότι ενώ την τελευταία δεκαετία η Τουρκία, για καθαρά τουριστικούς και οικονομικούς λόγους, προχώρησε στην ανακαίνιση της ιστορικής μονής της Παναγίας Σουμελά, παράλληλα από τις αρχές της δεκαετίας του 2010 μετέτρεψε την Αγία Σοφία στη Νίκαια της Βιθυνίας και στη συνέχεια την Αγία Σοφία Τραπεζούντας σε τζαμιά, παρά τις διεθνείς αντιδράσεις και τις αντιδράσεις των κατοίκων των πόλεων.
Με τις κινήσεις του αυτές ο κ. Ερντογάν σήμερα, παρά την εμφανή απομόνωσή του, είναι φανερό ότι θέλει να δηλώσει τον ηγετικό ρόλο του στον Μουσουλμανικό χώρο και να στείλει  μήνυμα  προς την χριστιανική Δύση, ως μοναδικής  υπερδύναμης στην περιοχή.
Μετά τις θετικές εξελίξεις που είχε για τον ίδιο και το κόμμα του, η κατ’ επίφαση «επιχείρηση της ειρήνης» που επιχείρησε με την ανοχή Αμερικανών και Ρώσων, στα εδάφη της Συρίας σε βάρος των Κούρδων και την εν συνεχεία άνοδο των εκλογικών ποσοστών του , με την νέα εξαγγελία του για την πιθανότητα μετατροπής της Αγίας Σοφίας σε τέμενος, επιχειρεί να κερδίσει την εύνοια ακόμη μεγαλύτερου μέρους των υπερεθνικιστών και των  ισλαμιστών Τούρκων πολιτών ψηφοφόρων. 
Μέχρι σήμερα το κόμμα του Ερντογάν υποσχόταν στους ψηφοφόρους οικονομική ανάταση και  επίγεια αγαθά. Τώρα επιχειρεί να τους υποσχεθεί και τον παράδεισο, αν συνταχθούν μαζί του και με το κόμμα του το Α.Κ.P. !
Το θέμα για όλους εμάς πιστεύω ότι δεν πρέπει να είναι μόνον το τι πολιτική ακολουθεί ο κ. Ταγίπ  Ερντογάν και η εκάστοτε Τουρκική κυβέρνηση, αλλά ποιες πολιτικές χαράζουν και εφαρμόζουν σε όλα αυτά τα  θέματα, ανθρωπίνων δικαιωμάτων ,θρησκευτικών ελευθεριών, διάσωσης πολιτιστικών μνημείων κλπ. οι Ελληνικές , οι Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, η Ευρωπαϊκή Ένωση και όλος ο πολιτισμένος κόσμος».


Θάνος Κονδύλης: Χώρος λατρείας του Θεού

Ο ιστορικός και συγγραφέας Θάνος Κονδύλης τονίζει ότι η Αγιά Σοφιά είναι χώρος λατρείας του Θεού και αν θέλουν οι Τούρκοι να την κάνουν τζαμί θα πρέπει να κάνουν κάποιους συμβιβασμούς. Οι προϋποθέσεις θέτει ο Θάνος Κονδύλης οι οποίες όμως φαντάζουν απαγορευτικές για τον Ερντογάν και τους ακολούθους του.
Συγκεκριμένα λέει :
«Προφανώς είναι θρησκευτικά και πολιτικά τα κίνητρα (σ.σ η κίνηση του Ερντογάν να λειτουργήσει την Αγιά Σοφιά ως τζαμί). Έχοντας σύμμαχο τη θρησκευτική ηγεσία, η εκάστοτε πολιτική εξουσία ελέγχει καλύτερα τη μάζα.
Επί Βυζαντίου αλλά και επί οθωμανικής αυτοκρατορίας η Αγία Σοφία λειτουργούσε όχι μόνο ως θρησκευτικό κέντρο αλλά και σαν χώρος διάδοσης της κρατικής προπαγάνδας.
Προσωπικά δεν θα είχα αντίρρηση να λειτουργήσει η Αγία Σοφία ως χώρος λατρείας. Όμως υπό τις εξής προϋποθέσεις:
1) Ο ναός θα παραχωρείται για λειτουργίες και στους Ορθόδοξους για επτά μέρες τον χρόνο: Χριστούγεννα, Θεοφάνια, Πάσχα, Μεγάλη Παρασκευή, 15 Αυγούστου, 14 Σεπτεμβρίου (του Σταυρού) και στην ονομαστική εορτή της εκκλησίας. Τότε θα λειτουργεί μόνον ο ορθόδοξος Έλληνας πατριάρχης Κωνσταντινούπολης.
2) Τις παραπάνω μέρες θα ηχούν οι καμπάνες του ναού τρεις φορές.
3) Οι  Τούρκοι δεν θα καλύψουν με ασβέστη τα υπέροχα ψηφιδωτά (δεν επιτρέπεται στην μουσουλμανική θρησκεία η απεικόνιση προσώπων. Αλλά μπορούν την ώρα τις δικής τους λειτουργίας να τα καλύψουν με παραπετάσματα) και
4) Στην κορυφή του κεντρικού τρούλου, δίπλα στην ημισέληνο να τοποθετηθεί και ο χριστιανικός σταυρός.
Κάτω από αυτές τις προϋποθέσεις, θα δεχόμουν να ξαναγίνει η αγία Σοφία, όχι τζαμί αλλά χώρος λατρείας. Εξάλλου ο ναός δεν οικοδομήθηκε σαν μουσείο, ούτε χώρος εκδηλώσεων, αλλά ως χώρος λατρείας του Θεού.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου