Κυριακή 24 Απριλίου 2016

Ο έρωτας την εποχή του… facebook

Τι έχει αλλάξει στο φλερτ και στον έρωτα από τότε που στην ζωή μας αφήσαμε να επιβληθεί το facebook

Τα check in και τα likes νίκησαν τα παγκάκια με τις χαραγμένες καρδιές;

Αναμφισβήτητα η επέλαση των social media και ιδίως του facebook στην ζωή μας τα τελευταία χρόνια έχει  αλλάξει πολλά δεδομένα της καθημερινότητας μας.
Εικονικοί φίλοι που δεν τους έχεις γνωρίσει - και ούτε πρόκειται τους περισσότερους- ποτέ,  χαρτογράφηση των προσωπικών σου δεδομένων και στιγμών και μάλιστα αυτοβούλως είναι κάποια κομμάτια του παζλ που συνθέτουν την  εποχή του facebook που έχει υποβληθεί στον δικό σου μικρόκοσμο αλλά και του καθενός χρήστη. 

Έρευνα Λευτέρης Χ. Θεοδωρακόπουλος για το Πινάκιο
Η εποχή αυτή ανήκει στο facebook αφού δείχνει να  ξεπερνά  τις ανθρώπινες ενστάσεις. Ουσιαστικά πρόκειται για μια κλειδαρότρυπα με κοινή θέα.  Όπως επισημάνθηκε λίγο πριν, η ανάγκη για προβολή του καθενός από εμάς σε μια διαδικτυακή πλατόφόρμα εγκυμονεί κινδύνους. Πόσο μάλιστα όταν τα δεδομένα αυτά είναι και ιδιαιτέρως προσωπικά.
Σίγουρα μέσω του facebook μπορείς να έρθεις σε επαφή με ανθρώπους που η απόσταση αλλά και διάφορες άλλες μεταβλητές το καθιστούσαν απαγορευτικό.
Τι γίνεται όμως όταν τα likes, τα chats αλλά και οι κοινοποιήσεις μπαίνουν μέσα στο παιχνίδι του…έρωτα;
Ναι, καλά διαβάσατε. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που διατηρούν έρωτες μέσω facebook και έρχονται σε επαφή με τον «ηλεκτρονικό» σύντροφο. Πολλοί δε είναι και αυτοί που ερωτοτροπούν μέσω των social media.   

Άραγε τα social πόσο επηρεάζουν τον έρωτα; Πόσο τα εύκολα κλικς στενεύουν τα όρια της φαντασίας; Χάνεται η μαγεία της ανθρώπινης επαφής με ένα like σε μια λίγο πιο τολμηρή φωτογραφία;  Σε αυτά τα ερωτήματα αλλά και στις επιπτώσεις τους ειδικοί απαντούν στο Πινάκιο. Ανοίγουμε τον φάκελο: Ο έρωτας στην εποχή του facebook.
Πριν προχωρήσει το κομμάτι παρακάτω θα ήθελα να ευχαριστήσω τους ειδικούς που πήραν θέση την κα. Ευδοξία Χατζημλάδη (ΨυχολόγοςMSc in Integrative Counselling and Psychotherapy Ινστιτούτο Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας), την Ζέφη Αντωνοπούλου (δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία) και την δημοσιογράφο Αθηνά Ισιγώνη.

Επίσης να αποδώσω ιδιαίτερες ευχαριστίες στον ταλαντούχο σκιτσογράφο Σπύρο Μουρατίδη που για ακόμη μια φορά έδωσε την δική του οπτική στο κομμάτι. Επίσης θερμές ευχαριστίες στην Triumph για την δωροθεσία της.
Η συμβουλή μας είναι να αποφύγετε να περάσετε την όχθη της εικονικής πραγματικότητας των κλικς και των likes και γευτείτε τον έρωτα και τις στιγμές του καρέ-καρέ.


Ευδοξία Χατζημλάδη, ΨυχολόγοςMSc in Integrative Counselling and Psychotherapy
Ινστιτούτο Ψυχικής και Σεξουαλικής Υγείας: Όσο μεγαλύτερη ψηφιακή οικειότητα αποκτάμε, τόσο πιο πολύ μειώνεται η αληθινή οικειότητα

Η ψυχολόγος Ευδοξία Χατζμλάδη καταθέτει την άποψη της
Χωρίς αμφιβολία, διανύουμε την εποχή της κυριαρχίας των social media, όπου το Facebook και άλλες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης, με την ισχυρή τους παρουσία, έχουν κατακλύσει τη ζωή μας. Στους χρόνους αυτής της εποχής, έχουν τέτοια επίδραση, με αποτέλεσμα να σημειώνονται τεράστιες αλλαγές στην προσωπική μας ζωή και ιδιαίτερα στον τομέα των σχέσεων.

Έχουν κατορθώσει να αλλάξουν συμπεριφορές δεκαετιών, όπως είναι το αθάνατο ελληνικό καμάκι! Ένα συχνό παράπονο που ακούγεται από τα στόματα των γυναικών, είναι ότι δεν τις φλερτάρουν πια οι άντρες. Είναι γεγονός, ότι το παιχνίδι του φλερτ, έχει χαθεί ή στην καλύτερη περίπτωση, έχει πάρει διαφορετικές, «μοντέρνες» διαστάσεις, αφού τόσο άντρες, όσο και γυναίκες, περιμένουν να βρεθούν στην ασφάλεια του σπιτιού τους, για να προσεγγίσουν το άτομο που τους αρέσει. Έτσι λοιπόν, οι σύγχρονες σχέσεις, είναι πολύ πιθανό να ξεκινήσουν με ένα μήνυμα, του τύπου, «κούκλα, μου αρέσεις πολύ, κάνε με add!» ή με ένα like σε μια φωτογραφία, που ανάβει το πολυπόθητο πράσινο φως. Το πόσο εύκολο βέβαια είναι να δημιουργηθεί μια σχέση μέσω των social media, εξισορροπείται με το πόσο εύκολο είναι και να χαλάσει αυτή η σχέση. Πιο συγκεκριμένα, εφόσον το διαδικτυακό φλερτ είναι άφθονο, η απιστία γίνεται μια εξίσου απλή υπόθεση. Επιπλέον, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν συχνά πηγή καυγάδων και σκηνών ζηλοτυπίας, που αποδυναμώνουν τη σχέση.

Μια άλλη ιδιότητά τους, είναι το γεγονός ότι αντιπροσωπεύουν την κλειδαρότρυπα της κρεβατοκάμαράς μας, που επιτρέπουν στον «ματάκια» να έχει μια εικόνα για το τι συμβαίνει στην προσωπική μας ζωή. Το συνεχόμενο ανέβασμα φωτογραφιών και τα αδιάκοπα «check-in», καταπίνουν τις ιδιωτικές στιγμές μας.

Τα βέλη τους βέβαια, έχουν βάλει στόχο και το κρεβάτι μας, αφού η σεξουαλική ζωή δεν μένει ανεπηρέαστη. Με τάσεις παραπλάνησης, η αδιάκοπη συνδεσιμότητα σ’ αυτά, δημιουργεί δυσκολίες στον διαχωρισμό της ψηφιακής από την πραγματική ζωή, τα οποία με τη σειρά τους προκαλούν την απομάκρυνση των ζευγαριών. Με τον ίδιο τρόπο, αυτή η αποξένωση των συντρόφων, συμβάλλει στην μείωση της ποιότητας και της συχνότητας των σεξουαλικών επαφών.


Ο δρ. Kothari πολύ εύστοχα τα παρομοιάζει με το τρίτο πρόσωπο της σχέσης, το οποίο καταναλώνει τον χρόνο μας και δεν επιτρέπει να χαρούμε την σεξουαλικότητά μας. Ακόμα, μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, τονίζει πως όσο περισσότερο «παίρνουμε μάτι» τη «συναρπαστική» ζωή των άλλων ζευγαριών, όπως εκείνα την προβάλλουν μέσα από τα social media, τόσο πιο πιθανό είναι να δούμε τη δική μας, με μεγαλύτερη δυσαρέσκεια και αυτό, να οδηγήσει σε ακόμα πιο φτωχή σεξουαλική ζωή.

Φαίνεται λοιπόν πως όσο μεγαλύτερη ψηφιακή οικειότητα αποκτάμε, τόσο πιο πολύ μειώνεται η αληθινή οικειότητα, στην προσωπική μας ζωή. Η χρήση των social media χρειάζεται οριοθέτηση, καθώς τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντάνια της πραγματικής ανθρώπινης επαφής και τη ζεστασιά της γνήσιας σχέσης.


Ζέφη Αντωνοπούλου, δημόσιες σχέσεις και επικοινωνία: Έρωτας με το πρώτο αίτημα φιλίας η μήπως οφθαλμαπάτη;

Η Ζέφη Αντωνοπούλου διερωτάται έρωτας ή οφθαλμαπάτη
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμφανίστηκαν για να διευκολύνουν τις ζωές μας  σε επαγγελματικό, σε κοινωνικό αλλά και σε προσωπικό επίπεδο. Τι συμβαίνει όμως όταν μέσω αυτών γνωρίσεις τον "έρωτα" η έτσι τουλάχιστον θέλεις να τον αποκαλείς για αρχή..  Έρωτας η οφθαλμαπάτη είναι το ερώτημα; Όταν λαμβάνεις ένα αίτημα φιλίας υποσυνείδητα  τουλάχιστον εξετάζεις κάποιες παραμέτρους. Για παράδειγμα ποιοι είναι οι κοινοί σας φίλοι, εάν γνωρίζεις το άτομο που σου έστειλε αίτημα ή αν θα ήθελες να το γνωρίσεις.. και όλα βαίνουν καλώς μέχρι τη στιγμή που η συνομιλία θα ξεκινήσει και θα αρχίσεις να συναναστρέφεσαι με ένα άτομο  που ίσως δεν ξέρεις αλλά που θα ήθελες να γνωρίσεις..  Μέσω αυτών των ιστοσελίδων εμείς οι ίδιοι επιλέγουμε να διαχειριστούμε και να εμφανίσουμε την εικόνα που εμείς πιστεύουμε πως μας αρμόζει, τι γίνεται όμως και πως μπορείς να είσαι σίγουρος ότι μιλάς με τον εικονιζόμενο άνθρωπο και πόσο μάλλον πως δέχεσαι να έρθεις σε άμεση επαφή με τον άγνωστο Χ αψηφώντας πολλούς κινδύνους; Αρκετές έρευνες έχουν διεξαχθεί πάνω στο συγκεκριμένο θέμα μία από αυτές είναι από το  Pew Research Center  η οποία υποστηρίζει  ότι έφηβοι και ενήλικες αισθάνονται μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων όταν προσεγγίζουν  τους ενδιαφερόμενους μέσω των social media. Επομένως από όσο καταλαβαίνουμε  είναι αισθητό σε όλους μας πλέον ότι  ο τρόπος προσέγγισης έχει διαφοροποιηθεί , αυτό φυσικά δεν αναιρεί ότι μεγάλο ποσοστό ανθρώπων προτιμάει ακόμη τον πατροπαράδοτο τρόπο προσέγγισης  του φλερτ που περνάει από γενιά σε γενιά ώστε να έχει άμεση επαφή με τον ενδιαφερόμενο. Μέσω των νέων τεχνολογιών   πλέον μας δίνεται η δυνατότητα και στις προσωπικές μας στιγμές να επιλέξουμε πως θα πλησιάσουμε κάποιον ,άλλωστε όλα θέμα επικοινωνίας είναι .. είτε είναι γραπτώς λόγος είτε προφορικός μας αφήνει να εξωτερικεύουμε το πώς θα εκφραστούμε εμείς οι ίδιοι καλύτερα. Το θέμα όμως δεν είναι να εκθειάσουμε τα Social media και να αναφέρουμε το πόσο καλό μας έχουν κάνει στην επικοινωνία μας γιατί σίγουρα υπάρχουν και αρνητικά γύρω από όλη αυτή την τάση. 

Για παράδειγμα πολλοί από εμάς μπορεί να μην μπορούμε να διαχειριστούμε με τον κατάλληλο τρόπο την ιστοσελίδα μας και η προσωπική μας έκθεση σε αυτήν να γίνεται υπερβολική ,πράγμα το οποίο μπορεί να πάρει μεγάλη έκταση αφού το κοινό τέτοιων  διαδικτυακών ιστότοπων  είναι πολύ ευρύ. Μία άλλη περίπτωση είναι να βρεθούμε προ εκπλήξεως και να βάλουμε σε κίνδυνο την προσωπική μας ασφάλεια οπότε καλό θα ήταν πριν αποφασίσουμε να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα να είμαστε σίγουροι για τον συνομιλητή μας. Επομένως καλό είναι για εμάς τους ίδιους να επεξεργαζόμαστε λίγο παραπάνω τις πληροφορίες που προβάλλουμε αλλά και αυτές που απορροφούμε ώστε να διασφαλίζουμε την προσωπική μας ασφάλεια και φυσικά την ακεραιότητα μας ως προσωπικότητες.


Αθήνα Ισιγώνη, δημοσιογράφος:  Facebook έχεις; αυτή είναι συνήθως η ερώτηση κλειδί κατά τη φάση της γνωριμίας δυο ανθρώπων πλέον
 
Η Αθηνά Ισιγώνη μιλά για το πως το facebook άλλαξε το τρόπο του φλερτ 
«Μακάρι η ζωή σας να γίνει κάποτε τέλεια σαν τη ζωή που υποκρίνεστε πως έχετε στο facebook».
Τα social media αποτελούν ένα ακόμη βήμα προς την πλήρη και ολοκληρωτική απομόνωση του ατόμου από την πραγματικότητα των 5 αισθήσεων.  Πανεπιστημιακές μελέτες που τρομάζουν, δείχνουν την σκοτεινή ροπή του ανθρώπου προς την εικονική πραγματικότητα μαζί με όλες τις συνέπειες που θα επιφέρει μοιραία. Για να μην όμως ξεφύγω από το θέμα ας επικεντρωθούμε στις επιπτώσεις που έχουν τα social media στον θεμέλιο λίθο της πολύπαθης ανθρώπινης ύπαρξης αυτών των ανθρώπινων σχέσεων. Facebook έχεις; αυτή είναι συνήθως η ερώτηση κλειδί κατά τη φάση της γνωριμίας δυο ανθρώπων κυρίως του αντίθετου φύλου και κάπου εκεί πριν το καταλάβουν καλά - καλά, η σχέση που ίσως να έχτιζαν έχει ήδη τελειώσει.

Φυσικά ενδεχομένως η σχέση να ανθίσει αλλά θα φιλτράρεται μόνιμα δυστυχώς από το ψηφιακό μέσο επικοινωνίας, που θα κάνει αυτό που είναι προγραμματισμένο να κάνει, δηλαδή να αποστειρώσει το συναίσθημα από τη λογική. Προφανώς και δεν είμαστε υπολογιστές. Αν κοιταχτούμε στον καθρέπτη δεν θα δούμε μια οθόνη ένα κουτί και ένα πληκτρολόγιο! Στα social media ενεργοποιούνται εκείνοι οι νευρώνες που κανουν αυτο που έλεγε ο ποιητής : « μα τις ανθρώπινες ψυχές τις έβλεπες σα μετοχές που τις πουλάς». Η λεπτή διαχωριστική γραμμή ανάμεσα στο υποκείμενο και το αντικείμενο έχει πια ξεθωριάσει και η γλώσσα ,που που από απλά θηλαστικά μας μεταμορφώνει σε ανθρώπους έχει αντικατασταθεί από likes thumbs up καρδούλες αστεράκια lol yolo και άλλα ευρήματα που ορίζουν τον νέο ψηφιακό Νεάντερταλ.


Βάλτε φαντασία… διαγωνισμός

Η  Triumph προσφέρει σε μία αναγνώστρια του Πινακίου το πιο πρωτοποριακό προϊόν της.
Συγκεκριμένα μια αναγνώστρια θα κερδίσει ένα  Magic Wire.
Διεκδικείστε τα δώρο  που  προσφέρει η Triumph, Αυτό που έχετε να κάνετε είναι: αφού κάνετε like στην σελίδα του Πινακίου https://www.facebook.com/pinakio να μας στείλετε τα στοιχεία σας στο pinakio.blog@gmail.com  και το mail σας να έχει την ένδειξη «Triumph». 

Αυτοί που θα κάνουν κοινοποίηση (share) θα διπλασιάσουν τις πιθανότητες τους.
Ο Διαγωνισμός λήγει στις 26  Απριλίου, ενώ την επόμενη ημέρα στην σελίδα του facebook του Πινακίου θα ανακοινωθεί η νικήτρια. Καλή σας επιτυχία

6 σχόλια: