Στιγμιότυπο από την σειρά "Η λέξη που δεν λες" |
«Ο μικρός Παυλής έχει χτίσει έναν δικό του διαφορετικό κόσμο, έναν κόσμο με μουσικές, χρώματα και συναισθήματα.
Η Ελένη και ο Γιάννης, οι γονείς του, τον φωνάζουν διάνοια. Ο ερχομός, όμως, του Βασίλη, του μικρότερου αδελφού της Ελένης και της γυναίκας του Ιωάννας θα ανατρέψει την κανονικότητα της ζωής τους. Η Ιωάννα επιμένει πως κάτι τρέχει με τον μικρό. Ο Παύλος, ο παππούς, είναι ο μόνος που αποφασίζει να δει την αλήθεια κατάματα και ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου.
Η οικογένεια αντιμέτωπη με την αλήθεια. Τον αυτισμό του γιου της. Κυρίως, όμως, αντιμέτωπη με τα δικά της προβλήματα επικοινωνίας. Κι εκεί, αρχίζει η πάλη της για να καταλάβει και να αποδεχτεί. Όλοι δοκιμάζονται, καθώς οι νέες συνθήκες τους αναγκάζουν να επαναπροσδιορίσουν το τι σημαίνει ευτυχία και αγάπη.
Τελικά, πόση δύναμη θέλει για να αποδεχτείς ότι η ζωή σου δε θα ‘ναι ποτέ ξανά η ίδια; Και πώς αυτή η αλλαγή μπορεί να οδηγήσει σε πιο ανοιχτούς δρόμους;». Αυτή ήταν η περίληψη του έργου που καθήλωσε το τηλεοπτικό κοινό φέτος. «Η λέξη που δεν λες», είχε κεντρικό ήρωα τον Παυλή ένα παιδί που βρισκόταν στο φάσμα του αυτισμού.
Σήμερα 2 Απριλίου είναι η παγκόσμια ημέρα αυτισμού και με αφορμή αυτήν στον Πινάκιο μιλά ο διευθυντής του Ιδρύματος Θεοτόκος Ιωάννης Παπακωνσταντίνου.
Του Λευτέρη Χ. Θεοδωρακόπουλου για το Πινάκιο
Το «Θεοτόκος» είναι ένα αποκαταστασιακό κέντρο με πολλές δράσεις που δίνει στα παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές πολλά πεδία για να αναπτύξουν τις δεξιότητες τους. Πραγματικά η δουλειά που κάνουν οι ιθύνοντες και το προσωπικό είναι θεάρεστη δεδομένου των δυσκολιών των εποχών. Ο κ. Παπακωνσταντίνου επισημαίνει πως εκατόν πενήντα χιλιάδες άνθρωποι, υπολογίζεται ότι πάσχουν από αυτισμό, στην χώρα μας.
Πόσοι άνθρωποι στην Ελλάδα πάσχουν από αυτισμό και επίσης ποια είναι τα αίτια «πρόκλησης» του;
Ο Διευθυντής του Θεοτόκος κ. Ι. Παπακωνσταντίνου |
«Υπολογίζεται ότι στην Ελλάδα 150.000 άνθρωποι πάσχουν από αυτισμό . Το 1% του πληθυσμού είναι στο φάσμα με αναλογία αγοριών κοριτσιών 4 προς 1.
Τα αίτια της πρόκλησής του είναι γενετικά χωρίς να έχουν προσδιοριστεί ακόμα τα υπεύθυνα γονίδια».
Τα αίτια της πρόκλησής του είναι γενετικά χωρίς να έχουν προσδιοριστεί ακόμα τα υπεύθυνα γονίδια».
Είστε διευθυντής του Ιδρύματος Θεοτόκος που Ποια είναι η κύρια αποστολή του Θεοτόκος;
«Η αποστολή του «Θ» είναι η συνεχής βελτίωση και οι καινοτόμες προσεγγίσεις, μέσα από διαρκώς προσαρμοζόμενα εξειδικευμένα προγράμματα, να προετοιμάζουμε παιδιά και νέους με νοητικές αναπτυξιακές διαταραχές και διαταραχές του αυτιστικού φάσματος να μάθουν να ζουν, να εργάζονται και να συμμετέχουν στην καθημερινή ζωή».
Πόσα παιδιά έχετε υπό την σκέπη σας και ποια είναι τα προγράμματα σας;
««Εκπαιδεύουμε καθημερινά 370 νέους και νέες.
Τα προγράμματα που παρέχουμε είναι :
Διαγνωστικές & Θεραπευτικές Υπηρεσίες
Παρέχεται λεπτομερής διάγνωση και θεραπευτικές παρεμβάσεις προς τους εξυπηρετούμενους και τις οικογένειές τους. Πλαισιώνονται από πλήρη Διεπιστημονική Ομάδα, υπό την ευθύνη του Επιστημονικού Διευθυντή και η διαγνωστική διαδικασία οργανώνεται μέσω λήψης κοινωνικού οικογενειακού ιστορικού, κλινικής ιατρικής εξέτασης, χορήγησης έγκυρων ψυχομετρικών δοκιμασιών, καθώς επίσης με εργοθεραπευτική ή/και λογοπεδική αξιολόγηση. Υποστηρικτικά, παρέχονται υπηρεσίες ψυχοθεραπείας, λόγοθεραπείας, εργοθεραπείας, Ιατρικής παρακολούθησης, ομάδες επικοινωνίας και σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, προγράμματα αισθητηριακής ολοκλήρωσης και συμβουλευτικής γονέων
Τα προγράμματα που παρέχουμε είναι :
Διαγνωστικές & Θεραπευτικές Υπηρεσίες
Παρέχεται λεπτομερής διάγνωση και θεραπευτικές παρεμβάσεις προς τους εξυπηρετούμενους και τις οικογένειές τους. Πλαισιώνονται από πλήρη Διεπιστημονική Ομάδα, υπό την ευθύνη του Επιστημονικού Διευθυντή και η διαγνωστική διαδικασία οργανώνεται μέσω λήψης κοινωνικού οικογενειακού ιστορικού, κλινικής ιατρικής εξέτασης, χορήγησης έγκυρων ψυχομετρικών δοκιμασιών, καθώς επίσης με εργοθεραπευτική ή/και λογοπεδική αξιολόγηση. Υποστηρικτικά, παρέχονται υπηρεσίες ψυχοθεραπείας, λόγοθεραπείας, εργοθεραπείας, Ιατρικής παρακολούθησης, ομάδες επικοινωνίας και σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, προγράμματα αισθητηριακής ολοκλήρωσης και συμβουλευτικής γονέων
Πρώιμη Παρέμβαση
Οι πρώιμες παρεμβάσεις υλοποιούνται από το Πρόγραμμας Μῆτις, το οποίο αφορά παιδιά προσχολικής ηλικίας (2,5-4,5 ετών) με Αναπτυξιακές Διαταραχές. Έχει ως στόχο την ενίσχυση της αναπτυξιακής τους πορείας, την ενδυνάμωση της οικογένειας και την ενσωμάτωση του παιδιού στο κοινωνικό και σχολικό πλαίσιο. Οι παραπάνω στόχοι οργανώνονται διεπιστημονικά με ομαδικά προγράμματα προσομοίωσης νηπιαγωγείου, εξατομικευμένες ψυχοπαιδαγωγικές συνεδρίες, εργοθεραπείες, λογοθεραπείες και ψυχοεκπαίδευση γονέων (ή συμβουλευτική και εκπαίδευση γονέων)..
Οι πρώιμες παρεμβάσεις υλοποιούνται από το Πρόγραμμας Μῆτις, το οποίο αφορά παιδιά προσχολικής ηλικίας (2,5-4,5 ετών) με Αναπτυξιακές Διαταραχές. Έχει ως στόχο την ενίσχυση της αναπτυξιακής τους πορείας, την ενδυνάμωση της οικογένειας και την ενσωμάτωση του παιδιού στο κοινωνικό και σχολικό πλαίσιο. Οι παραπάνω στόχοι οργανώνονται διεπιστημονικά με ομαδικά προγράμματα προσομοίωσης νηπιαγωγείου, εξατομικευμένες ψυχοπαιδαγωγικές συνεδρίες, εργοθεραπείες, λογοθεραπείες και ψυχοεκπαίδευση γονέων (ή συμβουλευτική και εκπαίδευση γονέων)..
Προ-Επαγγελματική Εκπαίδευση / Κατάρτιση Ι & ΙΙ
Απευθύνεται σε εφήβους και νέους (14-20 ετών) με νοητικές αναπτυξιακές διαταραχές ή διαταραχές αυτιστικού φάσματος. Ο σχεδιασμός των ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων είναι προσωποκεντρικός. Υπάρχουν δύο τμήματα το Προ-Επαγγελματικό Ι και ΙΙ σύμφωνα με ηλικιακά και εκπαιδευτικά κριτήρια. Συνοπτικά, οι υπηρεσίες στοχεύουν: α. Στη βελτίωση της σφαιρικής λειτουργικότητας, β. Στην κοινωνική προσαρμογή και ένταξη, γ. Στην ανάπτυξη ή/και εξέλιξη των μαθησιακών δεξιοτήτων, δ. Στην οργάνωση της προσωπικότητας και της αυτογνωσίας, προκειμένου να ενταχθούν επιτυχώς στα προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Εργαστήρια Επαγγελματικής Κατάρτισης
Απευθύνονται σε νέους - ενήλικες (20 - 32 ετών) και οι άξονες δράσης αφορούν: α. Την κατάκτηση ψυχοκοινωνικών και θεμελιωδών επαγγελματικών δεξιοτήτων και συμπεριφορών, απαραίτητων για την αυτονομία και την κοινωνική ένταξη Νέων με νοητικές αναπτυξιακές δυσκολίες και διαταραχές αυτιστικού φάσματος. Τα προγράμματα είναι εξατομικευμένα και βασισμένα στις επιθυμίες, τις αξιολογούμενες δεξιότητες και τις εγγενείς κλίσεις των εξυπηρετούμενων, ενώ πραγματοποιούνται σε ειδικά εξοπλισμένα εργαστήρια. β. Εφαρμόζονται μεθοδικά τεχνικές απόκτησης, εμπλουτισμού αλλά και συντήρησης ακαδημαϊκών γνώσεων, μέσω συγκεκριμένων μαθησιακών προγραμμάτων.
Παρέχονται οι εξής εξειδικεύσεις: Ξυλουργική, Γραμματειακή Υποστήριξη, Συντήρηση Κτιριακών Εγκαταστάσεων, Τυπογραφία/Λιθογραφία, Κεραμική, Βιβλιοδεσία, Υφαντική, Μεταξοτυπία, Κηπουρική, Ραπτική, Καντίνα, Τυποποιημένη Εργασία, Μαγειρική & Ζαχαροπλαστική, Ανακύκλωση, Πλυντήριο/Στεγνωτήριο, Διαχείριση Προϊόντων.
Απευθύνεται σε εφήβους και νέους (14-20 ετών) με νοητικές αναπτυξιακές διαταραχές ή διαταραχές αυτιστικού φάσματος. Ο σχεδιασμός των ψυχοεκπαιδευτικών παρεμβάσεων είναι προσωποκεντρικός. Υπάρχουν δύο τμήματα το Προ-Επαγγελματικό Ι και ΙΙ σύμφωνα με ηλικιακά και εκπαιδευτικά κριτήρια. Συνοπτικά, οι υπηρεσίες στοχεύουν: α. Στη βελτίωση της σφαιρικής λειτουργικότητας, β. Στην κοινωνική προσαρμογή και ένταξη, γ. Στην ανάπτυξη ή/και εξέλιξη των μαθησιακών δεξιοτήτων, δ. Στην οργάνωση της προσωπικότητας και της αυτογνωσίας, προκειμένου να ενταχθούν επιτυχώς στα προγράμματα Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Εργαστήρια Επαγγελματικής Κατάρτισης
Απευθύνονται σε νέους - ενήλικες (20 - 32 ετών) και οι άξονες δράσης αφορούν: α. Την κατάκτηση ψυχοκοινωνικών και θεμελιωδών επαγγελματικών δεξιοτήτων και συμπεριφορών, απαραίτητων για την αυτονομία και την κοινωνική ένταξη Νέων με νοητικές αναπτυξιακές δυσκολίες και διαταραχές αυτιστικού φάσματος. Τα προγράμματα είναι εξατομικευμένα και βασισμένα στις επιθυμίες, τις αξιολογούμενες δεξιότητες και τις εγγενείς κλίσεις των εξυπηρετούμενων, ενώ πραγματοποιούνται σε ειδικά εξοπλισμένα εργαστήρια. β. Εφαρμόζονται μεθοδικά τεχνικές απόκτησης, εμπλουτισμού αλλά και συντήρησης ακαδημαϊκών γνώσεων, μέσω συγκεκριμένων μαθησιακών προγραμμάτων.
Παρέχονται οι εξής εξειδικεύσεις: Ξυλουργική, Γραμματειακή Υποστήριξη, Συντήρηση Κτιριακών Εγκαταστάσεων, Τυπογραφία/Λιθογραφία, Κεραμική, Βιβλιοδεσία, Υφαντική, Μεταξοτυπία, Κηπουρική, Ραπτική, Καντίνα, Τυποποιημένη Εργασία, Μαγειρική & Ζαχαροπλαστική, Ανακύκλωση, Πλυντήριο/Στεγνωτήριο, Διαχείριση Προϊόντων.
Κέντρο Επαγγελματικής Προετοιμασίας & Προώθησης 1 & 2
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους και νέες (29-35 ετών), αποφοίτους των εργαστηρίων κατάρτισης ή της κοινότητας. Οργανώνεται στη βάση τριών θεμελιωδών αξόνων: Εργασία, Επικοινωνία, Οργάνωση Ζωής. Έτσι, ο στόχος συνδέεται άρρηκτα τόσο με την προετοιμασία των εξυπηρετούμενων για εργασία στην ελεύθερη αγορά, όσο και με την αυτονόμηση και οργάνωση της ζωής τους.
Προώθηση στην Ελεύθερη αγορά εργασίας μετά την Κατάρτιση από την υπηρεσία «ΕργΑξία»
Εφαρμόζεται το μοντέλο της υποστηριζόμενης εργασίας, το οποίο συνίσταται στην εύρεση εργασίας και στην υποστήριξη του νέου/νέας και του εργοδότη μετά την πρόσληψη, ώστε να ενσωματωθούν οι νέοι/ες στο εργασιακό περιβάλλον και να διατηρήσουν μακροπρόθεσμα την εργασία τους. Για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μοντέλου η ΕργΑξία χρησιμοποιεί την Εργαλειοθήκη, η οποία δημιουργήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος Leonardo “EUSE ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ” όπου περιγράφεται και καθορίζεται επακριβώς η μεθοδολογία και η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί. Έχουν αποκατασταθεί ήδη 185 νέοι στην ελεύθερη ανοικτή αγορά εργασίας από το 1996.
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους και νέες (29-35 ετών), αποφοίτους των εργαστηρίων κατάρτισης ή της κοινότητας. Οργανώνεται στη βάση τριών θεμελιωδών αξόνων: Εργασία, Επικοινωνία, Οργάνωση Ζωής. Έτσι, ο στόχος συνδέεται άρρηκτα τόσο με την προετοιμασία των εξυπηρετούμενων για εργασία στην ελεύθερη αγορά, όσο και με την αυτονόμηση και οργάνωση της ζωής τους.
Προώθηση στην Ελεύθερη αγορά εργασίας μετά την Κατάρτιση από την υπηρεσία «ΕργΑξία»
Εφαρμόζεται το μοντέλο της υποστηριζόμενης εργασίας, το οποίο συνίσταται στην εύρεση εργασίας και στην υποστήριξη του νέου/νέας και του εργοδότη μετά την πρόσληψη, ώστε να ενσωματωθούν οι νέοι/ες στο εργασιακό περιβάλλον και να διατηρήσουν μακροπρόθεσμα την εργασία τους. Για την εφαρμογή του συγκεκριμένου μοντέλου η ΕργΑξία χρησιμοποιεί την Εργαλειοθήκη, η οποία δημιουργήθηκε στα πλαίσια του προγράμματος Leonardo “EUSE ΕΡΓΑΛΕΙΟΘΗΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΜΕΝΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ” όπου περιγράφεται και καθορίζεται επακριβώς η μεθοδολογία και η διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί. Έχουν αποκατασταθεί ήδη 185 νέοι στην ελεύθερη ανοικτή αγορά εργασίας από το 1996.
Εμπλουτιστικά Προγράμματα
Λειτουργούν συμπληρωματικά και πλαισιώνουν όλες τις παραπάνω υπηρεσίες για κάθε ομάδα εκπαιδευομένων. Συγκεκριμένα, η ειδική φυσική αγωγή και άθληση περιλαμβάνει ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα φυσικής αγωγής λαμβάνοντας υπόψη τις κινητικές ικανότητες των εκπαιδευομένων και την ηλικία, εξυπηρετώντας συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους. Το εργαστήρι πληροφορικής λειτουργεί εκπαιδευτικά διαμέσου εναλλακτικών τεχνολογικών δραστηριοτήτων, στοχευμένων στην καλλιέργεια δεξιοτήτων εντός υπολογιστικού περιβάλλοντος. Τέλος, το εργαστήρι μουσικής έκφρασης, διευρύνει τη μουσική αντίληψη, τη ρυθμική ικανότητα αλλά και την επικοινωνιακή έκφραση των νέων, μέσα από ομάδες κρουστών, εκμάθηση τραγουδιών και ακρόαση μουσικών έργων».
Λειτουργούν συμπληρωματικά και πλαισιώνουν όλες τις παραπάνω υπηρεσίες για κάθε ομάδα εκπαιδευομένων. Συγκεκριμένα, η ειδική φυσική αγωγή και άθληση περιλαμβάνει ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα φυσικής αγωγής λαμβάνοντας υπόψη τις κινητικές ικανότητες των εκπαιδευομένων και την ηλικία, εξυπηρετώντας συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους. Το εργαστήρι πληροφορικής λειτουργεί εκπαιδευτικά διαμέσου εναλλακτικών τεχνολογικών δραστηριοτήτων, στοχευμένων στην καλλιέργεια δεξιοτήτων εντός υπολογιστικού περιβάλλοντος. Τέλος, το εργαστήρι μουσικής έκφρασης, διευρύνει τη μουσική αντίληψη, τη ρυθμική ικανότητα αλλά και την επικοινωνιακή έκφραση των νέων, μέσα από ομάδες κρουστών, εκμάθηση τραγουδιών και ακρόαση μουσικών έργων».
Ο κόσμος έχει ταμπού με τον αυτισμό;
Η κοινωνία έχει την ευελιξία να υποδεχθεί και να ενσωματώσει ανθρώπους που έχουν αναπτυξιακές διαταραχές;
«Βάσει του Ευρωπαϊκού Θεσμικού Πλαισίου και όσον αφορά την προστασία και υποστήριξη των ατόμων που κινδυνεύουν από κοινωνικό αποκλεισμό, παρέχονται δυνατότητες κοινωνικής ένταξης και εργασιακής ενσωμάτωσης με τις κοινωνικές επιχειρήσεις και τη νέα κοινωνική οικονομία».
Τέλος, πως οραματίζεστε την επόμενη ημέρα;
«Το όραμα μας είναι να εξελιχθεί το «Θεοτόκος» σε ένα από τα πρότυπα αποκαταστασιακά Κέντρα στην Ευρώπη και να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στη δημιουργία ενός κόσμου όπου τα άτομα με νοητικές αναπτυξιακές διαταραχές και διαταραχές του αυτιστικού φάσματος θα έχουν ίσα δικαιώματα στη ζωή και στην εργασία».
«Το όραμα μας είναι να εξελιχθεί το «Θεοτόκος» σε ένα από τα πρότυπα αποκαταστασιακά Κέντρα στην Ευρώπη και να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στη δημιουργία ενός κόσμου όπου τα άτομα με νοητικές αναπτυξιακές διαταραχές και διαταραχές του αυτιστικού φάσματος θα έχουν ίσα δικαιώματα στη ζωή και στην εργασία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου