Σάββατο, 11 Ιανουαρίου 2014

Μακροημερεύστε τρώγοντας σωστά χωρίς στερήσεις…


Της  Ηλιάνας Ηλιοπούλου*

Ποιες τροφές μας βοηθάνε στο να διατηρήσουμε το δέρμα και το σώμα μας λαμπερό και νεανικό για περισσότερα χρόνια; Υπάρχουν μυστικά στην διατροφή των κατοίκων της Ικαρίας που καταφέρουν με ευκολία και πλησιάζουν τα 90 έτη; 
Για κοιτάξτε την παρακάτω λίστα και σιγουρευτείτε ότι δεν ξεχνάτε να συμπεριλαμβάνετε τα παρακάτω «ελιξίρια» στην διατροφή σας!



1-Ελαιόλαδο
  1.  Το ελαιόλαδο είναι η πιο αντιπροσωπευτική πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες. Είναι καρδιοπροστατευτικό και έχει πλέον αποδειχθεί ότι η συνεισφορά του στην αύξηση της HDL χοληστερόλης («καλής») είναι μεγαλύτερη από εκείνη που επιτυγχάνεται αντίστοιχα με την κατανάλωση πολυακόρεστων λιπαρών οξέων. Επιπλέον το ελαιόλαδο όπως και οι ελιές, εμφανίζουν προστατευτική δράση ενάντια στο καρκίνο του μαστού. Εμφανίζει τη μεγαλύτερη θερμική αντοχή κατά το μαγείρεμα, με αποτέλεσμα η χρήση του να συνίσταται ως η βασική πηγή λίπους στην μεσογειακή διατροφή.
2- Αντιοξειξωτικά:

 Όσες τροφές είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικές ουσίες, βοηθούν στην μακροζωία, διότι δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες που παράγει το σώμα και ευθύνονται για την γήρανση. Τα αντιοξειδωτικά που λαμβάνουμε από την διατροφή είναι διάφορες βιταμίνες όπως οι C, E, Q10, το B-καροτένιο, το λυκοπένιο, το σελήνιο και βρίσκονται σε όλα τα φρούτα και τα λαχανικά με έντονα χρώματα, όπως είναι τα εσπεριδοειδή, η ντομάτα, το ακτινίδιο, το ρόδι, το καρπούζι, τα μούρα κα. Επαρκείς ποσότητες φρούτων και λαχανικών μέσα στην ημέρα θεωρούνται τουλάχιστον 3-4 μερίδες από την κάθε ομάδα αντίστοιχα. Επιπλέον αντιοξειδωτικά περιέχονται στο κόκκινο κρασί και στο πράσινο τσάι, τα φλαβονοειδή και οι πολυφαινόλες, και για το λόγο αυτό συνίσταται η κατανάλωση ενός ποτηριού μαζί με το γεύμα.

3-Λαχανικά

  1.  Τα λαχανικά τροφοδοτούν τον οργανισμό με φυτικές ίνες για την ομαλή λειτουργία του εντέρου. Είναι πλούσια σε νερό για την ενυδάτωση του σώματος και αποτελούν πηγή βιταμινών και ιχνοστοιχείων που είναι απαραίτητα στον οργανισμό για την προστασία του από την εμφάνιση προβλημάτων υγείας. Για παράδειγμα, τα καρότα είναι πλούσια σε βιταμίνη Α για την προστασία των ματιών και του δέρματος, η ντομάτα είναι πλούσια σε λυκοπένιο το οποίο μειώνει τον κίνδυνο ορισμένων τύπων καρκίνου και χρόνιων παθήσεων, η πατάτα είναι πηγή καλίου για την ρύθμιση της πίεσης και το μπρόκολο πηγή ασβεστίου για γερά οστά. Επίσης τα λαχανικά που είναι πλούσιες πηγές φιλικού οξέως (σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά) έχει βρεθεί ότι ασκούν προστατευτική δράση στην εμφάνιση καρδιαγγειακών προβλημάτων, μέσω ενός μηχανισμού μείωσης της ομοκυστεϊνης στο αίμα.

4-Άγρια φυλλώδη λαχανικά

  1.  Η ελληνική διατροφή είναι πλούσια και σε αρκετά άγρια λαχανικά και άγρια χόρτα (πχ γλιστρίδα), που ευδοκιμούν σε διάφορες περιοχές, και αποτελούν εξαιρετική πηγή φλαβονοειδών, μια από τις σπουδαιότερες  κατηγορίες αντιοξειδωτικών. Τα άγρια αυτά χόρτα, περιέχουν μεγαλύτερες ποσότητες φλαβονοειδών από την αντίστοιχη ποσότητα που περιέχεται στο κόκκινο κρασί και στο πράσινο τσάι που συνήθως προτιμώνται στις βόρειες ευρωπαϊκές χώρες.  

5-Σκόρδο


  1.  Έχει βρεθεί ότι έχει προστατευτική δράση στην καρδιά, αλλά και στα κύτταρα του εγκεφάλου. Για το λόγο αυτό πιστεύεται ότι συμβάλει στη μακροζωία. Είναι αποτοξινωτικό και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Έπειτα από συστηματική χρήση, έχει την ιδιότητα να μειώνει τη χοληστερόλη, την αρτηριακή πίεση, καθώς και να βοηθά στην πηκτικότητα του αίματος. Μια άλλη ιδιότητα του σκόρδου είναι ότι καταπολεμά τα βακτηρίδια και τους μύκητες, και κατά συνέπεια μειώνει τον κίνδυνο μολύνσεων και τροφικών δηλητηριάσεων. Η ποσότητα σκόρδου που φαίνεται να είναι αποτελεσματική είναι το ισοδύναμο μίας σκελίδας ημερησίως.
6-Φράουλες και μούρα



  1. Και τα δύο φρούτα αποτελούν πολύ καλές πηγές αντιοξειδωτικών ουσιών, προστατεύοντας από διάφορες εκφυλιστικές νόσους όπως τα καρδιαγγειακά και ο καρκίνος. Καταναλώστε τα όταν είναι η εποχή τους είτε σε φρουτοσαλάτες είτε σε φρέσκους χυμούς. 

7-Ω-3 λιπαρά οξέα και ψάρια:



  1.  Αρκετά ψάρια (σαρδέλα, σολωμός, ρέγκα, πέστροφα) αποτελούν εξαιρετική πηγή ω-3 λιπαρών οξέων τα οποία είναι καρδιοπροστατευτικά, βοηθούν στην μείωση των επιπέδων τριγλυκεριδίων στο αίμα και αποτελούν πολύ βασικό συστατικό για την λειτουργία και την ανάπτυξη του νευρικού συστήματος, προλαμβάνοντας την εμφάνιση άνοιας.

8- Ξηροί καρποί:


  1.  Οι ξηροί καρποί, όπως τα αμύγδαλα και τα καρύδια, είναι πλούσια σε γ-τοκοφερόλες αλλά και βιταμίνη Ε που βοηθούν στον καλύτερο έλεγχο του λιπιδαιμικού προφίλ, μειώνοντας τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης για να αποφευχθεί η απόφραξη των αρτηριών με σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας.


9 - Ολικής άλεσης δημητριακά


  1. Ολικής άλεσης δημητριακά: Προτιμείστε τα ολικής άλεσης δημητριακά σε σχέση με τα λευκά, διότι έχουν υποστεί λιγότερη επεξεργασία, με αποτέλεσμα να διατηρούν μεγαλύτερη από την διατροφική τους αξία. Το ψωμί ολικής άλεσης, τα μακαρόνια και το ρύζι μπορούν εύκολα να ενταχθούν στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιο ασκώντας προστατευτική δράση ενάντια σε διάφορα είδη καρκίνου, στον διαβήτη και στην καρδιαγγειακή νόσο. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό, εμπλουτίζεται το διαιτολόγιο με περισσότερες φυτικές ίνες για την αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.
10 - Μεσογειακό μοντέλο διατροφής


  1. Μεσογειακό μοντέλο διατροφής: Από πολλές έρευνες που έχουν διεξαχθεί, και συχνά μάλιστα στην Ικαρία που παρατηρείται το φαινόμενο της μακροζωίας στην Ελλάδα, έχει βρεθεί ότι συνολικά η γενικότερη υιοθέτηση ενός μεσογειακού μοντέλου διατροφής, έναντι ενός αντίστοιχου δυτικού τύπου, εξασφαλίζει την μακροβιότητα. Στις έρευνες αυτές βρέθηκαν υψηλές τιμές στο σκορ υιοθέτησης της μεσογειακής διατροφής (με λιγότερο κρέας και περισσότερο ψάρι, με άφθονο ελαιόλαδο, με ποικιλία φρούτων και λαχανικών και με διατήρηση ενός υγιούς βάρους) από τους συμμετέχοντες στην μελέτη, οι οποίοι ήταν όλοι ηλικίας μεγαλύτερης από 80 ετών.

*To προφίλ της
Η Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος MSC -Ηλιάνα Ηλιοπούλου εξειδικεύεται στη αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας που σχετίζονται με τη διατροφή, αλλά και στην διατροφική υποστήριξη υγιών ατόμων για την πρόληψη και την προαγωγή της υγείας τους.
Η Ηλιάνα Ηλιοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Το 2005 απέκτησε το πτυχίο του τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας και Διατροφής, του Χαρακοπείου Πανεπιστημίου [βαθμός πτυχίου 8,0] και η πτυχιακή της μελέτη με τίτλο «Η Σχέση της Μεσογειακού τύπου Διατροφής με τη βαρύτητα του Οξέος Στεφανιαίου Συνδρόμου» δημοσιεύτηκε επιτυχώς στην επιστημονική κοινότητα.
Τον Ιούνιο του 2008 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο τμήμα «Εφαρμοσμένη Διαιτολογία-Διατροφή» του ίδιου Πανεπιστημίου, με ειδίκευση στην Κλινική Διατροφή [βαθμός πτυχίου 8,3].
Έλαβε την αντίστοιχη υποτροφία του Ιδρύματος «Σπύρου Χαροκόπου και Ευάγγελου Χαροκόπου Πετρούτση» για τις μεταπτυχιακές σπουδές της και η διπλωματική της εργασία με τίτλο «Διατροφικές συνήθειες και παρουσία άσθματος σε παιδιά προεφηβικής ηλικίας» δημοσιεύτηκε επίσης επιτυχώς στην επιστημονική κοινότητα.
Έχει παρακολουθήσει αρκετά σεμινάρια και συνέδρια και έλαβε επίσης συμμετοχή στο «Μετεκπαιδευτικό Πρόγραμμα Σπουδών στην Αθηροσκλήρωση», που διοργανώθηκε από την Ελληνική Εταιρεία Λιπιδιολογίας και Αθηροσκλήρωσης υπό την αιγίδα της European Atherosclerosis Society.
Ως διαιτολόγος, εξειδικεύθηκε σε διάφορα δημόσια νοσοκομεία της Αττικής [Αττικό Νοσοκομείο - (Ρύθμιση Διαβήτη), Σισμανόγλειο νοσοκομείο (Πνευμονολογική κλινική και μονάδα εντατικής θεραπείας), Ερυθρός Σταυρός (Καρδιολογική και Νεφρολογική κλινική, Περιστατικά Καρκίνου, Νευρολογική Κλινική), Γενικό Κρατικό Αθηνών (Γαστρεντερολογική κλινική και Μονάδα εντατικής θεραπείας) και Τζάνειο νοσοκομείο (Διαβήτης και Παχυσαρκία)].
Κατά τη διάρκεια των μεταπτυχιακών της σπουδών, εργάστηκε παράλληλα σε κέντρα αδυνατίσματος, ενώ από το 2006 διατηρεί το δικό της διαιτολογικό γραφείο, ως ελεύθερος επαγγελματίας. Παράλληλα συνεργάζεται με γυμναστήρια, παρέχοντας διατροφικές συμβουλές στους ασκούμενους και σε αθλητές.
Αρθρογραφεί συστηματικά όντας συνεργάτης σε διάφορα portals στο διαδίκτυο, είναι συνεργάτης της διατροφικής ομάδας mednutrition και επίσης είναι μέλος και αρθρογραφεί για το Ελληνικό Ίδρυμα Γαστρεντερολογίας και Διατροφής. Είναι μέλος του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων Διατροφολόγων.

ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 210-5011738 και 6976171176
e-mail: iliana_iliop@hotmail.com
Website: www.diet-and-health.gr


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου