Τετάρτη, 21 Οκτωβρίου 2015

Ναταλία Καπατσούλια: Πρέπει να αλλάξει η νοοτροπία στα σχολικά βιβλία



Ενσαρκώνοντας την φαντασία της πάνω σε κείμενα και προσθέτοντας έντονα χρώματα παραδίδει την γνώση σε ένα μαγικό περιτύλιγμα για τα μικρά παιδιά, όταν αυτά εισέρχονται για πρώτη φορά στον κόσμο της λογοτεχνίας.
Ο λόγος για την Ναταλία Καπατσούλια η οποία μιλά στο Πινάκιο για τις εικονογραφήσεις της με αφορμή το τελευταίο της έργο «Η αντίσταση των Ελλήνων» που έχει γράψει ο Φίλιππος Μανδηλαράς που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.
Η κα. Καπατσούλια κάνει λόγο για τα σχολικά βιβλία και για την νοοτροπία που περιέχουν η οποία πολλές φορές είναι αποτρεπτική στο να λειτουργήσουν ως διαδραστικά εγχειρίδια γνώσης.
Επίσης μιλά για την δύναμη της εικόνας και πως αυτή ανεβάζει τον πήχη, άλλωστε υποστηρίζει πως «η εικόνα γεννιέται από τα λόγια και τα λόγια υπηρετεί».

Συνέντευξη στον Λευτέρη Χ. Θεοδωρακόπουλο για το Πινάκιο



Μέσα από τις εικόνες σας τα παιδιά ταξιδεύουν σε άλλες διαστάσεις. Αυτό σας χαροποιεί;

«Ναι, βέβαια. Πρώτα-πρώτα οι εικόνες είναι ένα ταξίδι σε μια άλλη διάσταση για μένα την ίδια.
Αν αυτό νιώθουν και τα παιδιά, θα πει ότι οι εικόνες λειτουργούν».


Πόσο εύκολο είναι να «δέσετε» την εικόνα με τα κείμενα που σας δίνουν;

«Ούτε δύσκολο ούτε εύκολο: είναι αυτονόητο, ειδικά αν συγγραφέας και εικονογράφος είναι συντονισμένοι στα ίδια μήκη κύματος, όπως συμβαίνει στην περίπτωσή μου με το Φίλιππο Μανδηλαρά . Η εικόνα γεννιέται από τα λόγια και τα λόγια υπηρετεί. Κάπου παίρνει το δικό της δρόμο: ερμηνεύει με το δικό της τρόπο, ρίχνει φως σε άλλες πτυχές από αυτές που φωτίζουν τα λόγια, ίσως λοξοδρομεί και λίγο, αλλά τελικά μαζί ταξιδεύουν τον αναγνώστη, γίνονται ένα».

Το γεγονός ότι τα σχολικά βιβλία δεν φημίζονται για τις εικόνες τους, είναι ένας λόγος που δεν είναι και τόσο αγαπητά στα παιδιά;

«Ναι, ένας από τους λόγους -παρόλο που έχουν υπάρξει, και υπάρχουν, σχολικά βιβλία με εξαιρετικές εικονογραφήσεις».

Τι θα ήταν αυτό που θα αλλάζατε στα σχολικά βιβλία;

«Θα άλλαζα τη νοοτροπία με την οποία δημιουργούνται. Τα παιδιά δεν είναι σακιά που πρέπει να τα γεμίσουμε με γνώσεις. Θα έπρεπε να αναρωτηθούμε: Το σχολικό βιβλίο που έχουν στα χέρια τους θα το διάβαζαν ακόμα κι αν δεν ήταν υποχρεωμένα από το Υπουργείο Παιδείας, ακόμα κι αν δεν βαθμολογούνταν; Νιώθουν ότι τα αφορά;».

Η δύναμη της εικόνας μπορεί να παρασύρει στην γνώση;


«Βέβαια. Η εικόνα μπορεί να σε πάρει από το χέρι και να σε τραβήξει στο παραπάνω σκαλάκι που απαιτεί το κείμενο».

Θα μας πείτε δύο λόγια για τις τελευταίες εικονογραφήσεις σας;


«Μια από τις πρόσφατες εικονογραφήσεις που με απασχόλησε πολύ ήταν για το βιβλίο «η αντίσταση των Ελλήνων» του Φίλιππου Μανδηλαρά. (σειρά «η πρώτη μου ιστορία», εκδόσεις Παπαδόπουλος).
Με ενδιαφέρει ιδιαίτερα στη δουλειά που κάνω η εσωτερική ζωή των ηρώων.
Στα βιβλία αυτά όμως της ιστορίας δεν υπάρχει ένας πρωταγωνιστής.
Εμφανίζονται πολλοί, ο καθένας από αυτούς με τα δικά του συναισθήματα, ανησυχίες, το δικό του χαρακτήρα και τη δική του στάση απέναντι στα πράγματα.
Ζωγραφίζοντάς τους αναρωτιόμουν: Αυτός τώρα που πάει; Από πού έρχεται; Τι νιώθει; Τι μπορεί να σκέφτεται; Τι σχέση έχει με τους υπόλοιπους;
Η εικόνα θα ήθελα να δίνει το κλειδί στον αναγνώστη για να κάνει τη δική του ερμηνεία».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου