Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου 2012

Η μετάβαση από το δημοτικό στο γυμνάσιο



Της Μαίρης Σταμπουλοπούλου

 Εδώ και λίγες ημέρες η επιστροφή στα θρανία για τους μαθητές είναι γεγονός. Άφησαν πίσω τους παραλίες και θάλασσες και ετοιμάζονται σταδιακά να μπουν σε ρυθμούς «γνώσεων». 
Μια μετάβαση χμ όχι και εύκολη πάντα, ιδίως για τα παιδιά που από το δημοτικό μεταπηδάνε στο Γυμνάσιο. Ένα νέο περιβάλλον, αλλά και ένα  σύστημα εντελώς διαφορετικό απ’ αυτό που είχαν συνηθίσει εδώ και έξι χρόνια.
Η ειδική παιδαγωγός Μαίρη Σταμπουλοπούλου γράφει στο Πινάκιο συμβουλές για γονείς αλλά και για μαθητές που περνάνε το κατώφλι του Γυμνασίου για πρώτη φορά.


Ο Σεπτέμβρης είναι ένας μήνας μεταβατικός καθώς παιδιά και γονείς προσπαθούν να προσαρμοστούν μετά την ανεμελιά του καλοκαιριού. Τα παιδιά θα πρέπει να ξεχάσουν την ελευθερία του καλοκαιριού και να ανταποκριθούν στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της νέας σχολικής χρονιάς. Η νέα σχολική χρονιά δημιουργεί ανάμικτα συναισθήματα στα παιδιά, όπως: άγχος, στενοχώρια, πλήξη, ανυπομονησία για τα νέα μαθήματα ή νέες δραστηριότητες που θα αναλάβουν, χαρά και ενθουσιασμό που θα συναντήσουν τους παλιούς φίλους και συμμαθητές τους κ.ά.
Επανένταξη
Η ομαλή επανένταξη του παιδιού σε κάθε βαθμίδα της Εκπαίδευσης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως: από την προσωπικότητά του, από τις προηγούμενες εμπειρίες  του στο σχολικό περιβάλλον, από την προετοιμασία των γονιών αλλά και από την σχολική βαθμίδα, την οποία βρίσκεται το παιδί ( τα παιδιά του Δημοτικού αναρωτιούνται αν και φέτος θα έχουν τον ίδιο δάσκαλο ή θα αλλάξουν, τα παιδιά που θα πάνε πρώτη φορά Γυμνάσιο νιώθουν άγχος για το αν θα μπορέσουν να προσαρμοστούν ομαλά και σύντομα στο διαφορετικό περιβάλλον και τρόπο προσέγγισης των διαφόρων μαθημάτων και οι έφηβοι του Λυκείου ανησυχούν για την επαγγελματική τους αποκατάσταση).


Συμβουλές και λύσεις
Πόσο εύκολο είναι να λέγεσαι μαθητής της Α’ Γυμνασίου ή Πρωτάκι;

Πολλές φορές λοιπόν η πρώτη μέρα είναι καθοριστική, μια και οι εντυπώσεις, θετικές ή αρνητικές προσλαμβάνουσες των μαθητών δημιουργούνται και λόγω ψυχολογικής  ισορροπίας των παιδιών, αλλά και εξαιτίας της αδυναμίας εμάς των μεγαλυτέρων, γονιών και εκπαιδευτικών. Θεωρώντας την συνεργασία σχολείου-εκπαιδευτικών ιδιαίτερα σημαντική, αξιολογώ κάποια πιθανά προβλήματα για τους γονείς της Α’Γυμνασίου:
·       -  Η Α’ Γυμνασίου δημιουργεί συναισθήματα φόβου από την ύπαρξη αυστηρών καθηγητών, ιδιαίτερα σε φοβισμένα ή ευαίσθητα παιδιά. Κάτι τέτοιο χρειάζεται ψυχραιμία, γιατί ο φόβος μπορεί να εξελιχθεί σε θυμό.
·         -Σημαντικό είναι να μαθαίνετε από τις πρώτες μέρες αν το παιδί σας υφίσταται βία από τα μεγαλύτερα παιδιά ή και ακόμα από άλλους συμμαθητές του.
·        -Σταθείτε δίπλα στο παιδί σας γιατί σας χρειάζεται. Στο Γυμνάσιο αλλάζουν οι έννοιες, ο τρόπος διαβάσματος κ.ά.
·         -Σημαντικό είναι να καταλάβετε πως τα μαθήματα δεν είναι τόσο απλά όπως στο Δημοτικό.
·         -Εφόσον διαπιστωθεί κάποια δυσκολία στο γράψιμο, μην ανησυχήσετε. Το παιδί σας είναι μια χαρά, αλλά υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες. Καλό είναι να απευθυνθείτε σε ΚΔΑΥ (Κέντρα διάγνωσης αξιολόγησης  και υποστήριξης μαθησιακών δυσκολιών).
·       -  Πολύ σημαντικό είναι, τώρα από την αρχή της χρονιάς, είναι να μάθετε να διαβάζετε μαζί με το παιδί σας, ώστε να του διδάξετε τον τρόπο διαβάσματος και όχι τον τρόπο που ακολουθούν τα παιδιά σήμερα.
·       - Μη συγκρίνετε το παιδί σας με άλλα παιδιά  και κυρίως με μεγαλύτερα αδέλφια που διέπρεψαν. Το κάθε παιδί έχει τη δική του προσωπικότητα και χρειάζεται την αγάπη σας και όχι την κατακραυγή σας.
·        - Το παιδί σας , όπως και κάθε παιδί είναι ενεργητικό και ζωντανό αλλά όχι μηχάνημα. Μιλήστε με ηρεμία αντί να του φωνάζετε συνέχεια, αν δεν κατάλαβε ή έκανε λάθος.
·         -Οι πολλές ώρες εξωσχολικών δραστηριοτήτων  μόνο την σχολική μελέτη δεν βοηθά καθώς δεν του μένει καθόλου χρόνος για να ασχοληθεί με τις σχολικές του ασκήσεις.




1 σχόλιο: