Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΙΔΙΚΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΥ




«Προτεραιότητά μας είναι να αξιοποιηθούν όλες οι δυνατότητες των παιδιών και να μην χαθούν»





Της Μαίρης Σταμπουλοπούλου




Ένας Ειδικός Παιδαγωγός είναι στο σωστό δρόμο όταν του περισσεύει αγάπη για ο μικρό παιδί και τον άνθρωπο γενικότερα, αλλά και να γνωρίζει πολύ καλά το «ποιόν και πως θα βοηθήσει». Οι Ειδικές Παιδαγωγήσεις αποτελούν ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα βοήθειας για τους μαθητές με ιδιαίτερες μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που δεν κατέκτησαν τον μηχανισμό της ανάγνωσης και της γραφής, ανεξάρτητα από την τάξη στην οποία βρίσκεται, από το αν φοιτούν στην κανονική τάξη του σχολείου, σε ειδική τάξη για ορισμένες ώρες την ημέρα ή την εβδομάδα ή σε ειδικό σχολείο.





Στόχος του Ειδικού Παιδαγωγού είναι να βοηθήσει το μαθητή να γράψει και να διαβάσει με τον πιο αβίαστο και φυσικό τρόπο. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από μια πληθώρα ασκήσεων ( συμπλήρωσης, αντιστοίχισης, πολλαπλής επιλογής, ανάγνωσης, κατανόησης, γραπτής καθοδηγημένης έκφρασης και αντιμετώπισης της δυσλεξίας στο φωνολογικό επίπεδο), για κάθε επίπεδο μάθησης ( συλλαβές, δισύλλαβες λέξεις, τρισύλλαβες λέξεις, δίψηφα φωνήεντα κτλ. ).





Η «άμεση διδασκαλία», στην οποία ο κάθε θεραπευτής έχει οργανώσει έτσι την ύλη ώστε να επιτρέπει την εξελικτική ανάλυση της γλώσσας, αρχίζοντας από απλές γλωσσικές δομές και προχωρώντας όλο και σε πιο σύνθετες. Ο γλωσσικός στόχος επαναλαμβάνεται αρκετές φορές και με πολλά παραδείγματα. Απώτερος σκοπός όλων αυτών είναι η ανάλυση του λόγου στα άμεσα συστατικά του. Στη διδασκαλία των γραφημικών συμβόλων της γλώσσας, το παιδί ασκείται ώστε να κατανοήσει τη διαφορετική αξία του φθόγγου και της φωνητικής συλλαβής σε φωνολογικό και σε σημασιολογικό επίπεδο. Οι λέξεις δίνονται με 3 αξίες που συγκεντρώνουν: την ακουστική εικόνα, την γραφημική μορφή και την σημασία. Η οπτική εικόνα συνταυτίζεται με την ακουστική και κατανοείται μ' εκείνο που σημαίνει.




Για να επιτευχθεί ο μακροπρόθεσμος στόχος του θεραπευτή: « ο μαθητής να γράφει και να διαβάζει λέξεις και προτάσεις και να τις κατανοεί», η ύλη χωρίζεται σε ενότητες ( στόχους διδασκαλίας)- στάδια, και το κάθε στάδιο αναλύεται σε ακόμη μικρότερους στόχους-βήματα. Μέσα από τα στάδια αυτά και τα βήματα μπορεί να αναπτυχθεί η διδασκαλία του στόχου που έχουμε για τον μαθητή μας, με περισσότερα κάθε φορά θετικά αποτελέσματα. Τα θετικά αυτά αποτελέσματα, αλλά και η συμμετοχή του μαθητή στις υπόλοιπες δραστηριότητες της τάξης καθώς και η ειδική προσέγγιση, ενθάρρυνση και σωστή ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπισή του από το δάσκαλο και γενικά από το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον, θα τον οδηγήσουν σε περισσότερες θετικές συμπεριφορές και στην ένταξή του στην σχολική κοινότητα και μελλοντικά στην κοινωνία.



«Το έργο μας μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ καλό βοήθημα για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες στη γλώσσα και να τα βοηθήσει να ανακαλύψουν τις εσωτερικές σχέσεις της προφορικής και γραπτής γλώσσας, να αναπτύξουν ένα ικανοποιητικό γλωσσικό σύστημα, να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά».











4 σχόλια: