«Δολοφονία σημειώθηκε χθες το
βράδυ στο καζίνο και πολλά αναπάντητα ερωτήματα προβληματίζουν τους
αξιωματικούς της ΕΛ. ΑΣ. Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες ακούστηκαν δύο
πυροβολισμοί όταν έκλεισαν για λίγα δευτερόλεπτα τα φώτα (για να μπει ο νέος
χρόνος). Όταν τα φώτα άναψαν ένας ηλικιωμένος ανάπηρος άνδρας βρισκόταν νεκρός
πάνω στο τραπέζι της ρουλέτας. Επικράτησε πανικός. Όσοι βρίσκονταν εντός του
καζίνο ανακρίνονται από την Αστυνομία, ενώ εξετάζονται εξονυχτιστικά οι κάμερες
για περεταίρω στοιχεία. Την υπόθεση έχει αναλάβει, ο γνωστός για τις επιτυχίες
του στο παρελθόν Άκης Γριφίδης». Αυτός θα μπορούσε να ήταν ο πρόλογος
εφημερίδας την επόμενη του εγκλήματος που διαπράχθηκε ακριβώς πάνω στην αλλαγή
του νέου έτους στο καζίνο. Όμως πρόκειται για το νέο αστυνομικό μυθιστόρημα του
μετρ του είδους, συγγραφέα Θάνου Κονδύλη.
Συνέντευξη στον Λευτέρη Χ.
Θεοδωρακόπουλο για το Πινάκιο
Από τις εκδόσεις Ίαμβος, ξεπετιέται
ο ήρωας του Θάνου Κονδύλη ο Άκης Γριφίδης ο οποίος βρίσκεται στο λάθος μέρος,
την λάθος στιγμή ή μήπως συμβαίνει το αντίθετο;
Η παρουσία του επιθεωρητή λύνει ένα
μυστήριο που φαινομενικά είχε μια λύση εύκολη και απλή… αλλά αυτή ήταν η άκρη
του παγόβουνου ή αν προτιμάτε το χαλί που σκέπαζε περίτεχνα το κουβάρι της υπόθεσης.
Ο Άκης Γριφίδης αναλαμβάνει δράση
και παραλίγο να βρεθεί και αυτός μπλεγμένος σε μια ιστορία που οι επίδοξοι
δολοφόνοι ήταν πολλοί.
Δικηγόροι, γιατροί, κοπέλες που εκδίδονται
και μπράβοι βάζουν συνεχώς παγίδες στον έμπειρο επιθεωρητή.
Ο Θάνος Κονδύλής επιστρέφει και
μάλιστα με ένα αστυνομικό βιβλίο που κρατάει τις αισθήσεις σε εγρήγορση μέχρι
την τελευταία του σελίδα.
Ο ίδιος μιλάει στο Πινάκιο για τους
ήρωες του, για τον Γριφίδη αλλά και για τον Ρήγα… και σκιαγραφεί μια κοινωνία
που αναζητά το εύκολο χρήμα και η ματαιοδοξία την κυβερνά και μάλιστα όχι εν
αγνοία της!
«Ποιος σκότωσε τον
Ρήγα», το νέο σας μυθιστόρημα. Πως γεννήθηκε; Γράφτηκε εύκολα ή σας παίδεψε;
«Ομολογώ ότι είναι τόσο
μπλεγμένο που με παίδεψε ιδιαίτερα, ίσως όσο λίγα αστυνομικά μου έργα. Πιστεύω
ότι γι΄ αυτό εξάλλου αγαπήθηκε αμέσως από τους αναγνώστες και ήδη ετοιμάζεται η
πρώτη του ανατύπωση».
Γιατί η περιπέτεια
εξελίσσεται σε έναν ναό στην τύχης, σε ένα καζίνο; Τυχαία επιλογή ή θέλατε να θίξετε και την
ανάγκη του ανθρώπου προς το εύκολο κέρδος, ειδικά στην εποχή της κρίσης;
«Το καζίνο είναι ένας ναός της
τύχης και ως τέτοιος τραβάει τον κόσμο όπως το φως τραβάει τις πυγολαμπίδες. Ο
κόσμος γενικά πιστεύει ότι εκεί υπάρχει δωρεάν χρήμα το οποίο μπορεί να
διεκδικήσει. Και γι΄ αυτό πηγαίνει εκεί και χαρτοπαίζει, βάζει λεφτά στις
ρουλέτες, παίζει στα μηχανήματα τύχης. Συνήθως θα χάσει. Και μετά θα ξαναρχίσει
και συνήθως θα ξαναχάσει. Με αυτό το βιβλίο ήθελα να θίξω το πρόβλημα του
εθισμού στον τζόγο που κάνει θραύση στην Ελλάδα».
«Η ματαιοδοξία και η
απληστία του κόσμου ήταν απλωμένη μπροστά στα μάτια μου. Δεν τους λυπήθηκα
καθόλου». Θα μπορούσε αυτή η φράση του Γριφίδη να αποτυπώσει μέρος και
κοινωνίας του σήμερα. Η ματαιοδοξία του κόσμου είναι το προπύργιο για την
εξουσία που έχουν επιβάλλει οι τραπεζίτες σε όλη την υφήλιο;
Ο συγγραφέας Θάνος Κονδύλης |
«Ακριβώς αυτό συμβαίνει και κάτι
παραπάνω. Το χρήμα σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη ιστορική περίοδο έχει γίνει
ο μοναδικός Θεός. Η απομάκρυνση του ανθρώπου από τον ένα και μοναδικό Θεό - τον
πραγματικό Θεό, όπως τον μαθαίνουμε στην Αγία Γραφή - τον οδήγησε στο άλλο άκρο,
στη λατρεία του χρήματος. Κι αυτός ο δρόμος οδηγεί σε ένα και μόνον τέλος, τον
πνευματικό θάνατο κατ΄ αρχήν, και μετά στον πρόωρο σωματικό θάνατο. Άλλωστε δεν
είναι λίγες οι αυτοκτονίες που οφείλονται στον εθισμό του τζόγου».
Ο Άκης Γριφίδης είναι
ο άνθρωπος που διακρίνει αυτό που δεν βλέπουν οι άλλοι; Δεν στέκεται στο
«έτοιμο φαγητό» αλλά αναζητά την άκρη του νήματος; Γενικά ποια είναι τα
χαρακτηριστικά γνωρίσματα του ήρωα σας;
«Ο ήρωάς μου είναι ένας
χαρακτήρας που συνεχώς εξελίσσεται. Όσοι έχουν διαβάσει τα προηγούμενα βιβλία,
το ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΟ ΣΟΥΠΕΡ ΠΑΡΑΝΤΑΙΖ και το ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ και όλες τις
ιστορίες που περιλαμβάνονται σε αυτά, θα καταλάβει ότι ο αστυνόμος Άκης
Γριφίδης είναι ένας τύπος που συνεχώς μεταβάλλεται. Ένα από τα κύρια γνωρίσματά
του είναι ότι ποτέ δεν μένει ευχαριστημένος από αυτό που βλέπουν τα μάτια του
και προσπαθεί να φανταστεί τι ίσως έχει γίνει στην πραγματικότητα. Δηλαδή, η
φαντασία στην υπηρεσία του νόμου».
«Η πείρα μ’ έχει
διδάξει ότι, όταν είσαι κοντά στο πρόβλημα δεν μπορείς να δεις την λύση», είπε
ο Γριφίδης. Το οπτικό πρίσμα μεταβάλλει τα συμπεράσματα και οδηγεί σε
λανθασμένα ή ορθά μονοπάτια;
«Το να προσπαθείς να δεις τα
πράγματα μονοσήμαντα, μέσα από μια και μόνο οπτική γωνία, συνήθως μας οδηγεί σε
λάθος εκτιμήσεις σε κάθε επίπεδο της ζωής. Η σφαιρική θεώρηση όμως των
πραγμάτων μας προσδίδει μια διαφορετική διάσταση του κόσμου. Είναι πιο δύσκολο
σίγουρα να την αντιληφθούμε, αλλά όταν το καταφέρουμε τότε αντιλαμβανόμαστε την
πραγματική υπόσταση του κόσμου».
Η σημερινή κοινωνία
είναι γεμάτη «Ρήγες»;
«Αναμφισβήτητα. Ο κόσμος μας
είναι γεμάτος από συνειδητούς απατεώνες. Δηλαδή ανθρώπους που φέρονται έτσι
επειδή πιστεύουν ότι με την απάτη, τη βία, και το χρήμα μπορούν να εκμηδενίσουν
τον διπλανό τους και να αναδειχτούν στις υψηλότερες βαθμίδες της κοινωνίας μας».
Ο Ρότζερ εκπροσωπεί
τους ανθρώπους της νύχτας, «Είχε μια σκληράδα στα λόγια του, αλλά και μια
περίεργη ντομπροσύνη». Αυτή η «περίεργη ντομπροσύνη» είναι γνώρισμα σε όσους
κινούνται στην νύχτα;
«Οι μυθιστορηματικοί χαρακτήρες ενίοτε
μπορεί να συμπίπτουν και με τους πραγματικούς χαρακτήρες που συναντάμε στη ζωή».
Ο Μάκης Μπακάλης
είναι από τους ανθρώπους που προσπαθεί να μειώσει κάποιον για να φτάσει πιο
ψηλά και ας είναι μακριά από τις δυνατότητες του;
«Ακριβώς. Ένας κλασικός δημόσιος
υπάλληλος που προσπαθεί να λάβει κομμάτια από τις επιτυχίες των άλλων και να
τις οικειοποιηθεί. Ένας ακόμα χαρακτήρας που όλοι συναντούμε στην
καθημερινότητά μας!».
Τα διαμάντια τελικά
βρίσκονται εκεί όπου δεν το περιμένει κανείς; Στην φράση αυτή διαφάνηκε η πείρα
του Γριφίδη έναντι του Φιλίππου;
«Προφανώς, έτσι είναι. Η πείρα
έχει διδάξει τον Γριφίδη να έχει φαντασία, πράγμα που είναι απαραίτητη
προϋπόθεση σε κάθε στιγμή της ζωής μας. Και η φαντασία είναι μια λειτουργία του
μυαλού που καλλιεργείται από τα παιδικά μας χρόνια. Ενίοτε η φαντασία είναι το
μοναδικό πράγμα που μας διαχωρίζει από τη μάζα».
Θα μπορούσε να
ειπωθεί πως του Γριφίδη του είχαν δώσει σημαδεμένη τράπουλα και παρόλα αυτά με
πολύ υπομονή κατάφερε και έβγαλε άσους από το μανίκι του;
«Αυτό φαίνεται να συμβαίνει στην
αρχή. Και ο ίδιος κάποια στιγμή το υποψιάζεται. Αλλά μετά καταλαβαίνει ότι
είναι μπλεγμένος και ο ίδιος σε μια υπόθεση που πολλοί είχαν λόγω να σκοτώσουν
το θύμα για να επωφεληθούν ποικιλοτρόπως από αυτό το θάνατο. Άλλωστε ο θάνατός του
εξυπηρετούσε πολύ καλά διάφορους πιθανούς δολοφόνους, ακόμα και να αυτοί τελικά
δεν είχαν αναμειχθεί στο έγκλημα που τόσο πολύ ήθελαν να διαπράξουν».
Υπήρξαν σημεία που θα
μπορούσε να χάσει την παρτίδα; Η σερβιτόρα ήταν ένα καλά κρυμμένο δόλωμα;
«Προφανώς και αυτό είναι το
κλειδί του μυστηρίου. Ο Άκης Γριφίδης σε κάποιο σημείο του έργου φαίνεται σαν
να παρασύρεται από την προφανή λύση του
εγκλήματος και ακόμα περισσότερο φαίνεται σαν να υπέκυπτε σε αυτή. Αλλά τελικά
καταλαβαίνει ότι κάτι βαθύτερο συμβαίνει και έτσι αρχίζει από την αρχή να
ερευνάει την υπόθεσης. Γιατί πιστεύει -
και εδώ είναι το πιο σημαντικό σημείο - ότι δεν αξίζει μόνο να συλλάβει τον ή
τους δράστες αλλά και τους ηθικούς αυτουργούς του εγκλήματος. Σε αυτή την
προσπάθεια πολλοί θα προσπαθήσουν να του ανακόψουν το δρόμο και μια από αυτούς είναι
η όμορφη σερβιτόρας που θα τον αποδιοργανώσει».
Η διαλεύκανση της
υπόθεσης του προσέδωσε την ικανοποίηση πως ελάφρυνε την κοινωνία από
διεφθαρμένους. Πόσοι είναι οι αφανείς ήρωες δίπλα μας και εμείς πως πρέπει να
τους «ανταμείβουμε»;
«Ο αστυνόμος Άκης Γριφίδης είναι
ένας ιδεολόγος. Και σαν αυτόν υπάρχουν και σήμερα στα λεγόμενα Σώματα
Ασφαλείας. Άνθρωποι σαν τον αστυνόμο μου υπάρχουν πάρα πολλοί και γύρω μας,
αλλά συνήθως κρύβονται από τη δημοσιότητα. Όταν τους συναντούμε πρέπει να τους
έχουμε από κοντά. Η πείρα τους είναι πάντα πολύτιμη για όλους. Τι έχουν ανάγκη από εμάς; Ένα απλό «ευχαριστώ»!».
Τέλος, τι άλλο να
περιμένουμε από εσάς; Κάποια νέα συγγραφική απόπειρα;
«Αυτή την περίοδο ετοιμάζω ένα
καινούργιο βιβλίο που έχω ήδη συμφωνήσει με τις εκδόσεις ΙΑΜΒΟΣ και θα βγει στα
βιβλιοπωλεία μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2017. Λέγεται ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΗ ΛΕΜΕΣΟ και
αφορά έναν Κύπριο εκκεντρικό αστυνόμο, λίγο πριν τη συνταξιοδότησή του, και τις
περιπέτειές του στο νησί του έρωτα που είναι πέρα από κάθε φαντασία!».
Διαγωνισμός:
Διεκδικήσετε ένα αντίτυπο «Ποιος σκότωσε τον Ρήγα» από τα
δύο που προσφέρουν οι εκδόσεις Ίαμβος. Αυτό που πρέπει να κάνετε είναι
αφού κάνετε like στην σελίδα του Πινακίου https://www.facebook.com/pinakio να
μας στείλετε τα στοιχεία σας στο pinakio.blog@gmail.com και
το mail σας να έχει την ένδειξη «Ρήγας». Ο διαγωνισμός λήγει στις 15 Σεπτέμβρη και την επομένη θα ανακοινωθούν οι νικητές στην σελίδα του Πινακίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου