Μια προσέγγιση επιστημονική για τον σχολικό εκφοβισμό παραθέτει
στο Πινάκιο η Μαρία Μαγδαληνή Μάρκου η οποία δίνει συμβουλές σε γονείς, παιδιά
και εφήβους μέσω της Πανελλαδικής Γραμμής 115 25 του Μαζί για το Παιδί.
Διαβάστε το άρθρο που ακολουθεί καθώς το Πινάκιο θα παρουσιάσει
το απόγευμα της Τρίτης (31-3-2015) μεγάλη έρευνα για το φαινόμενο bullying.
Της Μαρία Μαγδαληνή Μάρκου
Σύμφωνα με τα παραπάνω, γίνεται εύκολα κατανοητό ότι δεν
πρόκειται για μια απλή διαμάχη ή σύγκρουση μεταξύ συμμαθητών, ούτε για ένα αθώο
αστείο ή ατυχές πείραγμα. Οι συνέπειες μάλιστα του εκφοβισμού στα παιδιά –
θύματα είναι ποικίλες και κάποιες από αυτές ιδιαιτέρως σοβαρές: διατροφικές
διαταραχές, προβλήματα με τον ύπνο, τάση φυγής, σχολική άρνηση και μειωμένη
μαθητική επίδοση, απώλεια συγκέντρωσης κι ενδιαφέροντος, κοινωνική απομόνωση,
απώλεια αυτοεκτίμησης και χαμηλή αυτοπεποίθηση, επιθετικότητα ή θλίψη ενώ
υπάρχουν κι αρκετές περιπτώσεις όπου το παιδί κατέληξε σε αυτοκτονία. Στις
σοβαρές συνέπειες συγκαταλέγεται και η εναλλαγή του θύματος σε θύτη με τον
φαύλο κύκλο της βίας να συνεχίζεται.
Τα παιδιά- θύτες
Η στάση των υπόλοιπων συμμαθητών
Σημαντική είναι η στάση των υπόλοιπων συμμαθητών σε τέτοια
επεισόδια. Εκτός του θύτη και του θύματος, υπάρχουν και οι παρατηρητές (ο ακόλουθος,
ο φανερός υποστηρικτής του θύτη, ο κρυφός υποστηρικτής, ο πιθανός υποστηρικτής,
ο αδιάφορος και ο υποστηρικτής του θύματος). Η συντριπτική πλειοψηφία των
παιδιών τείνουν να αποσιωπούν τέτοια φαινόμενα από τους ενήλικες. Για αυτό και
έχει αξία η επιμόρφωση των μαθητών σε τέτοια θέματα ώστε να γνωρίζουν τι
μπορούν να κάνουν για να βοηθήσουν.
Καταλυτική η ανταπόκριση των γονέων
Τέλος, η ανταπόκριση των γονέων είναι καταλυτική. Τα παιδιά
συνήθως δεν εξομολογούνται στους γονείς τους τι τους συμβαίνει καθώς
ντρέπονται, φοβούνται, πιστεύουν ότι δεν μπορεί να τα βοηθήσει κανείς ή
μπερδεύουν το αίτημα για βοήθεια με “κάρφωμα”. Αν λοιπόν ο γονιός εντοπίσει
κάποια από τα αναφερθέντα συμπτώματα, είναι καλό να προσεγγίσει το παιδί του με
ειλικρίνεια για να διερευνήσει τι συμβαίνει. Να ανταποκριθεί συναισθηματικά
δημιουργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης και ασφάλειας, να του εξηγήσει ότι κανείς
δεν έχει δικαίωμα να εξαναγκάζει τον άλλον σε οποιαδήποτε συμπεριφορά ή να τον
υποτιμά και στο τέλος να επιβραβεύσει το παιδί του που τον εμπιστεύτηκε.
Ο ρόλος του σχολείου
Το επόμενο βήμα είναι η επικοινωνία με το σχολείο, τους εκπαιδευτικούς, τις σχετικές υπηρεσίες της εκπαίδευσης αλλά και την οικογένεια του παιδιού που προκαλεί τον εκφοβισμό. Η λύση δεν είναι ούτε η αντεκδίκηση, ούτε η απομάκρυνση / αποβολή από το σχολικό περιβάλλον. Στόχος είναι η ουσιαστική αποκατάσταση του χειριστικού εκφοβισμού με σχέσεις ισότιμες και αλληλέγγυες. Για να επιτευχθεί αυτό είναι απαραίτητη η επικοινωνία και η συνεργασία όλου του ανθρώπινου δυναμικού μιας σχολικής μονάδας, δηλαδή του συνόλου των μαθητών, των οικογενειών τους και του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου