Παρασκευή, 8 Ιουλίου 2016

Διακοπές και διάβασμα συνδυάζονται ;



 Κάθε καλοκαίρι η ίδια ερώτηση. Να ξεκουραστούν τα παιδιά μακριά από τα βιβλία και τις σκέψεις, ή να κουβαλήσετε στις διακοπές, εκτός από τα μπρατσάκια, και βιβλία;



Οι καλοκαιρινές διακοπές συμβολίζουν το ανέμελο παιχνίδι, την «τεμπελιά», την καλώς νοούμενη βαριεστιμάρα, τις οικογενειακές στιγμές, χωρίς βαθμούς, χωρίς διορθώσεις, χωρίς σχόλια του τύπου «προσπάθησε περισσότερο». Η άποψη ότι στις διακοπές τα παιδιά πρέπει να μελετούν, βρίσκει αρκετούς υποστηρικτές στις μέρες μας. Ιδιαίτερα όταν αυτά μεταβαίνουν από μία εκπαιδευτική βαθμίδα σε μία άλλη (π.χ. από το νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, από το Γυμνάσιο στο Λύκειο). Αρκετοί είναι λοιπόν οι γονείς που θεωρούν την προετοιμασία -με μελέτη το καλοκαίρι- απαραίτητη. Και αυτό γιατί είναι μία από τις πιο συχνές έννοιες τους ,ότι δηλαδή τα παιδιά θα μείνουν πίσω ,θα χάσουν την επαφή με το διάβασμα, θα ξεχάσουν όσα είχαν μάθει και πως όταν έρθει η επόμενη σχολική χρονιά θα δυσκολευτούν να αφομοιώσουν τις νέες γνώσεις! Από την άλλη υπάρχουν γονείς που πρεσβεύουν ότι τα παιδιά έχουν ανάγκη από ένα καλοκαίρι παλιομοδίτικο, χωρίς καθόλου εγκεφαλική κούραση αλλά με πολύ σωματική κίνηση, έτσι ακριβώς όπως το ζούσατε εσείς. Γονείς που ισχυρίζονται ότι η καλοκαιρινή μελέτη δεν είναι τίποτε περισσότερο από μία αγγαρεία για τα παιδιά που τα εξουθενώνει, αφού τους στερεί τον αυθορμητισμό, την ανεμελιά και τη φρεσκάδα που συμβολίζει το καλοκαίρι.                
                                                                          
Το καλοκαίρι είναι μια περίοδος ανάπαυλας και διασκέδασης για όλα τα παιδιά. Μέσα από το παιχνίδι, την επαφή με τη φύση, τις ευκαιρίες για κίνηση και αθλητικές δραστηριότητες, αλλά και τις συναναστροφές με παιδιά διαφορετικής ηλικίας  θα απολαύσουν τις διακοπές τους και θα δεχθούν ερεθίσματα, που θα τα βοηθήσουν να αναπτυχθούν και να ωριμάσουν. Γι αυτό και  η αλήθεια είναι μία! . Η μάθηση δε σταματά όταν τα σχολεία κλείνουν! Μπορεί να συνεχιστεί και στις διακοπές, αρκεί να γίνει με δημιουργικό τρόπο και χωρίς εξαναγκασμούς. Υπάρχουν λύσεις για να ανανεώσετε την αγάπη των παιδιών για τη μάθηση και τη γνώση, χωρίς να τους θυμίζετε το σχολικό περιβάλλον με τις υποχρεώσεις του και την καθημερινή ρουτίνα του διαβάσματος που με.. χαρά θα άφηναν πίσω τους. Η επιτυχία μάλιστα των τρόπων αυτών βρίσκεται ακριβώς στο ότι δεν θυμίζουν σχολείο, «πρέπει» και έλεγχο. Το μυστικό σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι η μύηση να γίνει… αθόρυβα! 

Ας δούμε πως μπορείτε να τα βοηθήσετε!


Ήρθε η ώρα να παίξετε με τις λέξεις! Ξεθάψτε το σκραμπλ από το ντουλάπι και ξεκινήστε να φτιάχνετε λέξεις. Εννοείται ότι οι κανόνες μπορούν να είναι πιο χαλαροί, για ευνόητους λόγους. Επίσης, κρατώντας σε μια σελίδα το σκορ, το παιδί έχει τη δυνατότητα να εξασκείται διπλά καθώς κάνει τις πράξεις για να δει ποιος θα βγει πρώτος! Γραφή, ανάγνωση (αφού διαβάζει τις δικές σας λέξεις) και αριθμητική σε ένα!
Παιχνίδια με τράπουλα. Τα πιο πολλά και κλασσικά παιχνίδια με την τράπουλα στηρίζονται σε προσθέσεις, αφαιρέσεις, «αίσθηση» του ποιο είναι το μεγαλύτερο και ποιο το μικρότερο φύλλο. Μια εύκολη ευκαιρία εξάσκησης στην αριθμητική χωρίς το παιδί να συνειδητοποιεί ότι κάνει πράξεις.
Αφήστε τα παιδιά να μάθουν πώς να διαχειρίζονται σωστά τον χρόνο τους και πώς να αντιμετωπίζουν δυσάρεστες εργασίες χωρίς αναβλητικότητα. Μην κάνετε εσείς το πρόγραμμα, χωρίς να το συζητήσετε μαζί τους. Καταλήξτε μαζί τους σε ένα σωστό χρονοδιάγραμμα για να επιτύχουν το καλύτερο αποτέλεσμα.

Με μέτρο η τεχνολογία στις διακοπές 

Και  τέλος έρχομαι στην καλλιέργεια της ανάγκης να διαβάζουν βιβλία λογοτεχνίας, προσαρμοσμένα φυσικά στην ηλικία τους. Υπάρχει άραγε καλύτερος τρόπος να εμπλουτίζουν το λεξιλόγιό τους, να κινητοποιούν τη φαντασία τους, να συνειδητοποιούν την ορθογραφία των λέξεων και να μαθαίνουν να εκφράζονται; Ένα μεταβατικό στάδιο προς αυτή την κατεύθυνση θα μπορούσαν να είναι τα κόμικ που με την εικονογράφησή τους κάνουν το περιεχόμενο τους πιο ελκυστικό! Παράλληλα με τις βουτιές στη θάλασσα, σίγουρα βουτάνε απαραίτητα και μέσα σε νέα εξωσχολικά βιβλία. Επίσης βοηθάει και η τεχνολογία, με μέτρο».
Παρ’ όλα αυτά, όλο και κάτι νέο σχεδιάστε που ξέρω ότι θα διευρύνει τους ορίζοντές τους. Για παράδειγμα, φέτος το καλοκαίρι παίξτε το παιχνίδι των χωρών. Κάθε εβδομάδα αφιερώστε την σε μία νέα χώρα και προσπαθήστε να τη γνωρίσετε όσο το δυνατόν περισσότερο μέσα από το φαγητό της, τη μουσική της, τα παιχνίδια της και τη γλώσσα της. 


Όταν το διάβασμα γίνεται απόλαυση


Δεν μπορώ να δώσω συμβουλές. Δεν είναι το ίδιο να κάνεις ασκήσεις με αυτά που έμαθες, με το να ανεβαίνεις ψηλά στον ουρανό μέσα από ένα βιβλίο. Το καλύτερο θα ήταν και τα δύο. Αλλά δεν θα προτιμούσα να κάνει ασκήσεις, από το να διαβάσει ένα λογοτεχνικό βιβλίο.

Το διάβασμα δεν είναι σημαντικό μόνο για το σχολείο ή μόνο για να έχουν τα παιδιά σας καλύτερους βαθμούς από τους συμμαθητές τους. Το διάβασμα είναι απόλαυση και ευχαρίστηση. Είναι ο καλύτερος τρόπος για να καλλιεργήσουν τα παιδιά τη φαντασία τους και να γνωρίσουν τον ανεξερεύνητο κόσμο της ζωής.
Αν, όμως, το παιδί σας είναι “αδύναμο” σε κάποιο μάθημα και ανησυχείτε γι’ αυτό, τότε λίγο καιρό πριν ξεκινήσει το σχολείο, μπορείτε να δημιουργήσετε ένα πρόγραμμα επανάληψης. Φροντίστε, όμως, να είστε χαλαροί και να αντιμετωπίσετε το θέμα με λεπτότητα.
Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο είναι τα παιδιά να χαρούν τις διακοπές με δημιουργικές απασχολήσεις και όχι να κολλήσουν μπροστά στην τηλεόραση και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Αν διαβάζετε βιβλία και εσείς, τότε τα παιδιά θα έχουν ένα καλό πρότυπο. Αν οι σχέσεις σας με τα βιβλία δεν είναι οι καλύτερες, τότε θα πρέπει να πείσετε τα παιδιά, ότι τα εξωσχολικά βιβλία αποτελούν μέσο διασκέδασης και ψυχαγωγίας.
Μην επιλέγετε αποκλειστικά εσείς τα βιβλία, που θεωρείτε ότι πρέπει να διαβάσουν τα παιδιά. Το διάβασμα ενός βιβλίου είναι σημαντικό να αποτελεί επιλογή του ίδιου του παιδιού, γιατί τότε μόνο λειτουργεί ως μέσο ψυχαγωγίας. Επισκεφθείτε το παιδικό τμήμα κάποιου βιβλιοπωλείου και δώστε στα παιδιά την ευκαιρία να διαλέξουν τα καλοκαιρινά τους αναγνώσματα.Κλείνοντας, οι διακοπές πρέπει να είναι διακοπές, και το καλύτερο μάθημα που έχω να δώσω στα παιδιά σας είναι ότι το διάβασμα είναι απόλαυση και όχι καθήκον»!
     …και ΟΧΙ, δεν είναι απαραίτητο να είναι τα βιβλία σχετικά με τη διδακτέα ύλη.
Ας οδηγήσουμε τα παιδιά να βλέπουν το διάβασμα σαν απόλαυση, σαν χαρά.
Όλα τ’ άλλα θα έρθουν μόνα τους». Κανείς δεν θα μου βγάλει από το μυαλό κι ας πάνε πάνω από 15 χρόνια εκείνους τους τρεις μήνες  που μου φάνταζαν σαν αιωνιότητα. Θυμάμαι  βουτιές και παιχνίδια στη θάλασσα με τον αδερφό μου και όνειρα καλοκαιρινά! Όνειρα που μου έδειχναν το δρόμο.
Καλό καλοκαίρι στα παιδιά σας με μια ευχή. Να φτιάξουν και εκείνα τέτοιες μνήμες.

Προτείνουμε σχολικά βιβλία από τις εκδόσεις Μίνωα

- Το μυστικό του βασιλιά Λεωνίδα: Αρχαία Ελλάδα, 480 π.Χ. Οι Πέρσες, προτού επιτεθούν στη Σπάρτη, στέλνουν πρέσβεις απαιτώντας την ουδετερότητά της.
Την ίδια περίοδο ο δωδεκάχρονος Πλείσταρχος, γιος του βασιλιά Λεωνίδα, έχει αποχωριστεί την οικογένειά του και εκπαιδεύεται σε στρατόπεδο της αρχαίας Σπάρτης, όπως όλοι οι νέοι Σπαρτιάτες.
Εκεί κάποιοι προσπαθούν να τον δολοφονήσουν, αλλά ο Πλείσταρχος καταφέρνει να γλιτώσει και με τον ξάδελφό του, Αγαθοκλή, ψάχνουν να βρουν τους δολοφόνους.
Τα πράγματα δυσκολεύουν όταν ο δεύτερος βασιλιάς της Σπάρτης, ο Λεωτυχίδας, συλλαμβάνει και φυλακίζει τον Λεω­νίδα, που θέλει να πολεμήσει τον εχθρό στις Θερμοπύλες.
Τα δυο παιδιά και η παρέα τους από το στρατόπεδο αναλαμβάνουν δράση.
Η μοίρα της πατρίδας βρίσκεται στα χέρια τους.
Θα τα καταφέρουν;
Ποιο είναι το μυστικό που κρύβει καλά ο Λεωνίδας;
Η απάντηση στις σελίδες του βιβλίου…

-Μανώλης, ο κ. μη με μαλώνεις
Ένα διασκεδαστικό εικονογραφημένο βιβλίο που μαθαίνει στα παιδιά τη λέξη ΣΥΓΓΝΩΜΗ
Ο Μανώλης Μαλώνης είναι ένα παιδί 6 ετών που αναστατώνει το σπίτι του, τους φίλους του, το σχολείο του και τη γειτονιά του με τα καμώματά του. Όταν κάτι δεν του αρέσει, γίνεται έξαλλος! Χτυπάει με δύναμη το πόδι μου στο πάτωμα, κουνάει απειλητικά το δεξί του δάκτυλο και λέει: «Εμένα, μη με μαλώνεις»!
Νά, όμως, που το αποτυχημένο πάρτι γενεθλίων στο οποίο κανείς από τους φίλους του δεν ήρθε, τον κάνει να αλλάξει γνώμη. Είχε τσακωθεί με όλους, η κατάστασή του πήγαινε από το κακό στο χειρότερο, ώσπου ανακάλυψε τη μαγική λέξη, το συγγνώμη…
Μυστικά, νότια του χάρτη
Μ, όπως Μελίτα, όπως Μέλ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου