Παρασκευή, 29 Δεκεμβρίου 2017

Νίκη Σερέτη: Μετατρέποντας την πραγματικότητα σε…μαγεία

Φωτογραφία: Βαγγέλης Πουλής
Η εξαιρετική ηθοποιός Νίκη Σερέτη πρωταγωνιστεί στην αρχαία τραγωδία «Αίας» που παίζεται αυτή την περίοδο στο «Από μηχανής Θέατρο» .  
Μια καθηλωτική παράσταση, που ικανοποιεί ακόμη και τον πιο απαιτητικό θεατή.
Η Νίκη Σερέτη υποδύεται την Θεά Αθηνά και με αφορμή τον ρόλο της μιλάει στο Πινάκιο για το πόσο επίκαιρη είναι η τραγωδία του Σοφοκλή στην Ελλάδα του 2017.

Συνέντευξη στον Λευτέρη Χ. Θεοδωρακόπουλο για το Πινάκιο

«Ο «Αίας» του Σοφοκλή πραγματεύεται την αξιοπρέπεια, το θάνατο, τον φόβο, την σχέση μας με τους Θεούς, τον εμφύλιο, την έπαρση, την εξουσία. Το γιατί μας αφορά σήμερα δεν χρειάζεται ανάλυση. Είναι ένας μεγεθυντικός καθρέφτης!», αναφέρει χαρακτηριστικά. Στην συνέντευξη που ακολουθεί αποκαλύπτονται ποια είναι τα «αντίδοτα» της κρίσης αλλά και πως το κυνήγι της εξουσίας έχει δημιουργήσει τεράστιες ανισότητες.

Ενσαρκώνετε την Αθηνά στην παράσταση «Αίας». Είναι ένας ρόλος πρόκληση; Και αν ναι γιατί;
Φωτογραφία: Βαγγέλης Πουλής

«Κάθε ρόλος κρύβει ένα μυστήριο που καλείσαι να διερευνήσεις! Μπαίνεις σε μια περιπέτεια που θα αποκαλύψει τα όρια σου! Οφείλεις να συμβιώσεις μαζί του, να τον διερευνήσεις, να τον αποδομήσεις, να τον νηστέψεις, να ξενυχτήσεις μαζί του. Να τον αγαπήσεις μέχρι να αποχωριστείτε και να έρθει ένας νέος έρωτας!
 Η Θεά Αθηνά που ερμηνεύω είναι ο κεντρικός άξονας της παράστασης σύμφωνα με την σκηνοθετική ματιά του Χρήστου Σουγαρη. Ξεκινάει το έργο και το κλείνει λέγοντας το ποίημα του Καβάφη  'Απιστία' (παρέμβαση του σκηνοθέτη).Σε μια εποχή που η λέξη' «Θεά» έχει γίνει μαστίχα, πως ερμηνεύεις ένα τέτοιο πλάσμα; Και πόσες φορές θα σου δοθεί η ευκαιρία να ερμηνεύσεις μια Θεότητα Η συνάντηση μου με τον αρχηγό της παράστασης ήταν ευδαιμονική! Ένα ατέλειωτο αλισβερισι που διαρκεί ακόμα και στην περίοδο των παρατάσεων! Με αυτό τον ρόλο πήγα ένα βήμα παραπέρα, έμαθα καλύτερα τον εαυτό μου και μου αποκαλυφθήκαν δυνατότητες που αγνοούσα. Ήταν ένας τρόπος να υπερβώ την θνητότητα μου. Σημαντικοί και αγαπημένοι συνοδοιπόροι ο Χριστοδουλος, η Ελεανα, ο Παναγιωτης,ο Μιχαλης, ο Αλεξανδρος,ο Σεραφειμ, ο Βασιλης, ο μικρός Ορεστης αλλά και οι σύντροφοι της πρώτης διανομής ο Ιωσηφ, ο Γιωργος,ο Βαγγελης και η Λεωνη».


Μια Αρχαία Τραγωδία εξελίσσεται σε κλειστό χώρο…  ήταν μια πρόκληση;
Κατά την διάρκεια της συνέντευξης

«Ναι, μια Αρχαία Τραγωδία που εκτυλίσσεται σε κλειστό χώρο αλλά που όπως λέει ο σκηνοθέτης μας, δεν θα άλλαζε τίποτα απολύτως αν την παρουσιάζαμε σε ανοιχτό χώρο. Με την μόνη διαφορά ότι ο κλειστός χώρος αντέχει μια φυσική ερμηνεία κι έχεις την χαρά να βρίσκεσαι σε απόσταση αναπνοής από τους θεατές. Οι αποχρώσεις μόνο αλλάζουν! Και ενέργεια που πρέπει να είναι υψηλή ούτως ή  άλλως!
Ποσό μάλλον όταν το έμψυχο υλικό αποτελεί και τον σκηνικό χώρο της παράστασης! Σημασία έχει τι έχεις να πεις και κυρίως πως θα αφηγηθείς την ιστορία».


Μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση που το κοινό επί 90’ ήταν προσηλωμένο και δεν ακουγόταν ανάσα. Απορροφημένο στο έργο.  Δεν υπήρξε ποτέ «κοιλιά»! Αυτό μαρτυρά δέσιμο και απόλυτη συγκέντρωση μεταξύ συντελεστών;
Φωτογραφία: Σπύρος Χατζηαγγελάκης

«Ο Χρήστος Σουγαρης είναι ένας ταλαντούχος δημιουργός που μπόρεσε να μας μεταδώσει το πάθος για το όραμα του και  κατάφερε να δέσει την ομάδα μιας και είναι και ιδανικός κόουτς! Με την βοήθεια των έμπειρων συνεργατών μας, αναλύσαμε πιστά το κείμενο του Σοφοκλή και διεισδύσαμε κάτω από την επιφάνεια. Ακόμα και τώρα που οι παραστάσεις μας πλησιάζουν στο τέλος τους, ο Χρήστος μας εξασκεί για να συναντηθούμε με τον καλύτερο εαυτό μας
Ζούμε σε μια εποχή που οι άνθρωποι επιλέγουν τα εύκολα αυτά που θα τους κάνουν να γελάσουν. Θα μπορούσε λοιπόν να πει κανείς ότι το να ανεβάζεις Αίαντα του Σοφοκλή σε τέτοιους καιρούς είναι ριψοκίνδυνο από την άποψη των εισιτήριων. Όμως έχουμε στα χέρια μας μια έντιμή παράσταση και αυτό οι θεατές το αντιλαμβάνονται και παραδίνονται σαν σε εκκλησιαστική λειτουργία! Όχι όλοι, αλλά σίγουρα αυτοί που ξέρουν ότι η συγκίνηση βρίσκεται στα δύσκολά. Αυτό μου δίνει ακόμα περισσότερη χαρά γιατί δείχνει ότι κάτι έχουμε κάνει καλά!».

Εκτιμάτε πως ο «Αίας» είναι επίκαιρος στην Ελλάδα του σήμερα και ναι, γιατί;

«Όλα τα αρχαία κείμενα ανήκουν στα πολιτιστικά κεκτημένα που πρέπει να διαφυλάττουμε. Μοιάζουν με πνευματική άσκηση. Έχουν μια ακεραιότητα που πρέπει να προσεγγίσεις με θρησκευτική ευλάβεια. Είναι οι γεννήτορες μας! Οι αναφορές μας! Γι' αυτό πάντα θα συνομιλούμε μαζί τους! Και θα πρέπει να ψηλώνουμε λίγο περισσότερο για να τα αγκαλιάσουμε. Ο «Αίας» του Σοφοκλή πραγματεύεται την αξιοπρέπεια, το θάνατο, τον φόβο, την σχέση μας με τους Θεούς, τον εμφύλιο, την έπαρση, την εξουσία. Το γιατί μας αφορά σήμερα δεν χρειάζεται ανάλυση. Είναι ένας μεγεθυντικός καθρέφτης!»

Από τα χρόνια του Ομήρου μέχρι και σήμερα η δίψα για εξουσία τυφλώνει. Θεωρείτε πως το κυνήγι της κυριαρχίας είναι αυτό που δημιουργεί τεράστιες ανισότητες μεταξύ των ανθρώπων;


«Οι γονείς προσπαθούν να ελέγχουν τα παιδιά τους. Ακόμα και ο σκηνοθέτης έχει εξουσία πάνω στον ηθοποιό. Σκοπός είναι πως διαχειρίζεσαι την εξουσία. Όσο αρχέγονο είναι το καλό και το κακό άλλο τόσο είναι και η τάση να χειραγωγούμε τους άλλους. Ο ένας θέλει να ελέγχει τον άλλο. Τα δεινά προέρχονται από εμάς τους ιδίους. Από το ανικανοποίητο μας. Έχει έρθει ανάποδα ο ντουνιάς όπως λέει και ο Βάρναλης κι έτσι τα πράγματα μετράνε περισσότερο από τους ανθρώπους. Χρειάζεται να γίνει μια τεράστια μεταστροφή απ' όλους. Να γίνουμε πιο έντιμοι, πιο θαρραλέοι και πιο γενναιόδωροι. Διότι η εξουσία παλεύει στο να μην αλλάξει τίποτα. Αυτή κυρίαρχη κι εσύ στα γόνατα. Δημιουργεί ενοχές για να σε κάνει άπραγό, παθητικό. Δεν παραδέχεται τα λάθη της και είναι σε ένα παρατεταμένο «θέλω». Κι εσύ που δεν συμφωνείς με αυτά που προαποφασίζονται για σένα τι κάνεις; Πιστεύω ακράδαντα ότι ο καλλιτέχνης παίζει σημαντικό ρόλο με την θέση που παίρνει  απέναντι της».

«Ο αδύναμος αν έχει δίπλα του τον δυνατό αντέχει», λέει ένας από τους ναύτες του Αίαντα. Χρειάζονται ηγέτες που να εμπνέουν; Ποια προσωπικότητα θεωρείτε εσείς, ηγετική;
Φωτογραφία: Σπύρος Χατζηαγγελάκης

«Όλοι είμαστε τα πάντα! Ποτέ δυνατοί και ποτέ αδύναμοι, πότε Βούδας ποτέ Κούδας, ποτέ Ιησούς και Ιούδας... Ο καθένας μας όμως δίνει τις μάχες του. Είναι μια εποχή που αυτό που αξίζει δεν είναι σίγουρο ότι θα αντέξει. Γεμίσαμε από εξουσιαστές με δεσποτικές συμπεριφορές που τάζουν τα «όχι» για να τα κάνουν εντέλει 'ναι'. Οι πραγματικοί ηγέτες αγνοούνται αλλά όσο υπάρχει ελευθέρια στο τέλος θα νικήσει το καλό. Σύμπαν καλεί Άρη Βελουχιώτη και Νέλσον Μαντέλα over!».

Ο Μενέλαος αναφέρει κάποια στιγμή: «Η πόλη δίχως σέβας θα βουλιάξει. Καλό είναι να υπάρχει λίγος φόβος». Την συμμερίζεστε αυτή την άποψη;

«Ο άνθρωπος έχασε την Αθανασία κι έτσι οδηγήθηκε στην ανάγκη του Θεού. Είναι βασικό στοιχείο του Θεού ο φόβος.  Πολλές φορές τον ρόλο του Θεού τον παίζει η εξουσία. Όμως ο σεβασμός κερδίζεται .Δεν επιβάλλεται. Και αναρωτιέμαι, αντέχεται τελικά η ελευθέρια;
Σιγουρά πρέπει να υπάρχουν οι νομοί για να οριοθετούν τους πολίτες. Αλλά οδηγηθήκαμε στο άλλο άκρο και γίναμε κάτι φοβισμένα ανθρωπάκια που τρέμουν να πάρουν ρίσκα. Τώρα βιώνουμε την αίσθηση της ήττας. Ε, μετά από αυτή τη φάση ίσως έλθουν και οι πραγματικές νίκες. και την λύση θα την δώσουμε μόνο εμείς οι άνθρωποι. Το μεγαλύτερο όπλο είναι η Παιδεία».

Ο Πολιτισμός μας είναι το φως για να ξεπεράσουμε τις δύσκολες περιόδους που διανύουμε;

«Η Τέχνη έχει κάτι το μυστικιστικό. Οι καλλιτέχνες ζούμε σε ένα φανταστικό κόσμο και μας δίνεται η ευκαιρία- σε ευτυχείς συγκυρίες- να μετατρέψουμε την πραγματικότητα σε μαγεία!  Αυτό μας δημιουργεί αντισώματα στην ασχήμια! Είμαστε πιο ανθεκτικοί. Κάποια πράγματα δεν χάνουν ποτέ την ζωή που κρύβουν μέσα τους. Ένας πίνακας, ένα ποίημα, μια παράσταση μπορεί να ξαναπυροδοτησει το πάθος. Είναι σαν να βάζει φωτιά. Δίνει μια σπρωξιά που σε πάει παρακάτω. Μόνο η Τέχνη μπορεί να μεταδώσει χαρά! Α ναι και ο Ερωτάς! Η Τέχνη και ο ερωτάς είναι τα μόνα αντίδοτα στην κρίση.  Εσύ οφείλεις ως τεχνίτης να κανείς όσο πιο καλά γίνεται την δουλειά σου! Είναι κι αυτό μια Επανάσταση. Μόνο έτσι ανακαλύπτεις το αληθινό νόημα της ζωής και φωτίζεις τα σκοτάδια του κόσμου. Και η βασική παρόρμηση της Τέχνης είναι ο θάνατος. Ανάθεμα αν δεν μπορείς να εμβαθύνεις στον θάνατο και στον ερωτά! Την πάτησες!»





Ποια είναι τα επόμενα σχέδια της Νίκης Σερέτη;

Φωτογραφία: Βαγγέλης Πούλης
«Με το που τελειώσει ο δεύτερος κύκλος των παρατάσεων του Αίαντα (18 Ιανουάριου)  θα ξεκινήσω πρόβες για τον «Οιδίποδα» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία χρηστού Σουγαρη που θα παρουσιαστεί την Άνοιξη σε κεντρικό θέατρο της Αθήνας. Επίσης ο Αίαντας θα συνεχιστεί για κάποιες παραστάσεις στο ΚΘΒΕ μετά από την τιμητική πρόσκληση του Καλλιτεχνικού  Διευθυντή Γιάννη Αναστασακη».

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για το νέο έτος;

«Αγάπη, Βίωμα, Πιστή και να συναντηθώ με τον εαυτό μου σε αρμονία. Και Τύχη!».

Σε ένα τραγούδι του ο Πλιάτσικας έλεγε «αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα θα ξαναέβαφα γαλάζια την θάλασσα». Εσείς τι θα αλλάζατε στον κόσμο αν μπορούσατε;

«Σε έναν καλύτερο κόσμο θα ήθελα οι άνθρωποι να εκφράζουν τα συναισθήματα και τις σκέψεις τους, να μην το βάζουν στα ποδιά και να έχουν λόγο! Και μια δεύτερη ευκαιρία στους φτωχούς και στους αδυνάμους. Το τελευταίο ακούγεται σαν από το στόμα φιναλίστ στα Καλλιστεία... αλλά λεμέ ναι στην ουτοπία».

«Όταν δίνουμε μια συνέντευξη όλο το θέμα είναι  αποκλειστικά γύρω  από την παράσταση που παίζουμε. Θα πρωτοτυπήσω και θα προτείνω και κάποιες άλλες που αγάπησα φέτος ως θεατής! Τις προτείνω στους αναγνώστες σας! Σας ευχαριστώ!»

  -«Γκλουμ» από την ομάδα C.ForCircus
- «Η αγάπη άργησε μια μέρα» σε σκηνοθεσια Ενκε Φεζολλαρι
- «Η Κυρά της Ρω» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Μπερδεκα
- «Η τεράστια κοινωνική σημασία των βλακών εν τω συγχρονω βιω» σε σκηνοθεσία Σταμάτη Κραουνακη
- «Ο Συλλέκτης» σε σκηνοθεσία Ενκε Φεζολλαρι

Πληροφορίες για την παράσταση «Αίας»
Φωτογραφία: Βαγγέλης Πουλής

Η αρχαία τραγωδία  «Αίας» του Σοφοκλή , σε σκηνοθεσία  Χρήστου Σουγάρη, μετά τη μεγάλη επιτυχία που σημείωσε στον πρώτο κύκλο παραστάσεων και τις εξαιρετικές κριτικές που απέσπασε, μεταφέρεται στην κάτω σκηνή στο «Από Μηχανής Θέατρο».
«Η βία που μας προστατεύει, μετατρέπεται σε βία που μας απειλεί»

Ημέρες & ώρες παραστάσεων
Τετάρτη: 21:00
Πέμπτη: 21:00
Από Μηχανής Θέατρο
Ακαδήμου 13 Μεταξουργείο, ΤΚ 10436, Αθήνα
Τηλέφωνο: (+30) 210 523 2097


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου