Τα εκπαιδευτήρια Χουρδάκη δημιουργήθηκαν το 1966 με σκοπό να
εφαρμόσουν τη φιλοσοφία, τις ιδέες και τις παιδαγωγικές απόψεις της ιδρύτριάς
τους Μαρίας Χουρδάκη. Η Μαρία Χουρδάκη υπήρξε μία από τις πρώτες ψυχολόγους
στην Ελλάδα. Τελείωσε την Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, συνέχισε τις σπουδές της στη
Γαλλία, στο Πανεπιστήμιο της Σορβόνης και μετά στην Ελβετία, με καθηγητή τον Piaget.
Σημαντική επιστήμονας και εξέχουσα προσωπικότητα, είναι ιδρύτρια των Σχολών Γονέων στην Ελλάδα οι οποίες πρωτολειτούργησαν το 1962 και υπήρξε εκπρόσωπος της F.I.E.P (Federation Internationale pour l’ Education des Parents) από τότε στην Ελλάδα. καθώς και για άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες και δράσεις, αποφασίζει να πρωτοστατήσει στην υλοποίηση του οράματός της για ένα σχολείο πρότυπο, εφαρμόζοντας ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προηγουμένως είχε αναπτύξει στις Σχολές Γονέων, στις ομαδικές συναντήσεις της με γονείς.
Γνωστή για το έργο της στις Σχολές Γονέων, την πρόληψη και την προστασία της
ψυχικής υγείας του παιδιού, αλλά και όλων των μελών της οικογένειας, για το
έργο της στον επαγγελματικό προσανατολισμό, για τον αγώνα της για την
κατοχύρωση του επαγγέλματος του ψυχολόγου στην Ελλάδα, που επισφραγίστηκε με τη
δημιουργία του πρώτου αυτόνομου Πανεπιστημιακού Τμήματος Ψυχολογίας στη
γενέτειρά της, το Ρέθυμνο, στο Πανεπιστήμιο Κρήτης , στο οποίο τμήμα δίδαξε για
δύο χρόνια και μετά ανακηρύχθηκε επίτιμη πρόεδρος του τμήματος Ψυχολογίας του
Πανεπιστημίου,
Σημαντική επιστήμονας και εξέχουσα προσωπικότητα, είναι ιδρύτρια των Σχολών Γονέων στην Ελλάδα οι οποίες πρωτολειτούργησαν το 1962 και υπήρξε εκπρόσωπος της F.I.E.P (Federation Internationale pour l’ Education des Parents) από τότε στην Ελλάδα. καθώς και για άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες και δράσεις, αποφασίζει να πρωτοστατήσει στην υλοποίηση του οράματός της για ένα σχολείο πρότυπο, εφαρμόζοντας ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προηγουμένως είχε αναπτύξει στις Σχολές Γονέων, στις ομαδικές συναντήσεις της με γονείς.
Έχει γράψει 30 περίπου βιβλία. Φέρνοντας τον επαγγελματικό
προσανατολισμό ως θεσμό στην Ελλάδα γράφει το πρώτο της βιβλίο: «ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ» (1950) και
ακολουθούν τα υπόλοιπα, με τελευταίο την «ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ» (4η έκδοση
2000)
Ανταποκρινόμενη στα αιτήματα των καιρών για μια ανανεωτική οπτική στην εκπαίδευση, που θα ερχόταν σε αντιπαράθεση με την κρατούσα αντίληψη ενός αυταρχικού τρόπου διαπαιδαγώγησης, δημιουργεί ένα «αντιαυταρχικό σχολείο», σύμφωνα με τις δικές της παιδαγωγικές αρχές.
Ανταποκρινόμενη στα αιτήματα των καιρών για μια ανανεωτική οπτική στην εκπαίδευση, που θα ερχόταν σε αντιπαράθεση με την κρατούσα αντίληψη ενός αυταρχικού τρόπου διαπαιδαγώγησης, δημιουργεί ένα «αντιαυταρχικό σχολείο», σύμφωνα με τις δικές της παιδαγωγικές αρχές.
Οι αρχές αυτές διαπνέονταν από τον σεβασμό και την
αναγνώριση του κάθε παιδιού ως ξεχωριστής και αυτόνομης προσωπικότητας, ως
προσωπικότητας που χρειάζεται να ακουστεί και να βοηθηθεί κατάλληλα για να
αναπτύξει το δικό της δυναμικό.
Με θεμελιώδη αρχή ότι τα παιδιά χρειάζονται τους παιδαγωγούς
και τους γονείς δίπλα τους ως συμμάχους και αρωγούς και όχι ως φορείς που θα
επιβάλλουν την ισχύ και την εξουσία τους και θα απαιτούν από αυτά τυφλή υπακοή,
ξεκίνησε να υλοποιεί το όραμά της.
Το σχολείο εφάρμοσε
την εξατομίκευση, τον διάλογο, ενθάρρυνε την ελευθερία στην έκφραση και τη
σκέψη, προώθησε τη συνεργασία και έδειξε στα παιδιά εμπράκτως ότι μπορούν να
ακουστούν και να δημιουργήσουν. Κατήργησε δυσλειτουργικά στερεότυπα του τότε
εκπαιδευτικού συστήματος και ενίσχυσε εξωσχολικές δραστηριότητες, που
αποτέλεσαν τη γέφυρα του σχολείου με τα δεδομένα και τις συνθήκες της πραγματικής
ζωής.
Η συνεργασία με τους γονείς, και μέσα από τις ομάδες των
Σχολών Γονέων αλλά και γενικότερα, υπήρξε καθοριστική. Το σύστημα της Μαρίας
Χουρδάκη, πρωτοποριακό, δημιουργικό, ιδιαίτερο, μοναδικό, ενέπνευσε πολλούς και
βρήκε πολλούς μιμητές.
Σήμερα, τα εκπαιδευτήρια Χουρδάκη συνεχίζουν το έργο τους
βασιζόμενα σταθερά πάνω στους κατευθυντήριους άξονες φιλοσοφίας και δράσης της
ιδρύτριάς τους, προσαρμοζόμενα στα σύγχρονα αιτήματα και τα νέα δεδομένα της
Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας.
Ο δημοκρατικός τρόπος
αγωγής του παιδιού που εφαρμόζουν έχει τεκμηριωθεί ως το πιο πρόσφορο πρότυπο
διαμόρφωσης υγιών προσωπικοτήτων. Το δημοκρατικό πρότυπο αγωγής και
διαπαιδαγώγησης βασίζεται αφενός στους κανόνες και την εφαρμογή της οριοθέτησης
και αφετέρου στην έκφραση και τη διαχείριση των συναισθημάτων παιδιών και
ενηλίκων. Η αγάπη και η φροντίδα για το παιδί και τις ειδικές αναπτυξιακές του
ανάγκες συμβαδίζει αρμονικά με την παροχή ενός πλαισίου ασφάλειας και σταθερότητας.
Οι δημοκρατικοί άξονες, που διαποτίζονται από ένα στιβαρό σύστημα αξιών και διαπνέονται από τις αναγκαίες αρχές της συναισθηματικής αγωγής, αποτελούν τις κύριες συνιστώσες της σημερινής φιλοσοφίας και δράσης μας, της σύγχρονης ταυτότητας του σχολείου μας. Είναι οι άξονες που καθορίζουν την πορεία του μέσα στα χρόνια και ανοίγουν δρόμο στο μέλλον.
info:
Πανδρόσου 45 Π.Φάληρο, Τ.Κ.17564 • Τηλ:2109833353, 2109818609 • Fax:2109818904
http://www.hourdaki.edu.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου